‘Kettingzagen bij het kanaal’
U hebt het vast gemerkt: de jaarwisseling verliep kalm. Maar de dagen daarna brak een oorverdovende herrie van kettingzagen los. Via de Gelderlander werd duidelijk dat Rijkswaterstaat langs de oevers van het Maas-Waalkanaal gigantisch veel bomen aan het kappen was. Elders in deze Dukenburger meer hierover. Door groen weg te halen zou de radar op langsvarende vrachtschepen beter werken en de kanaaldijk veiliger worden. Zeiden ze tenminste bij Rijkswaterstaat… Toen ik dit bericht las dacht ik: daar zit wat in. In waterrijke gebieden zijn bomen riskant voor betrouwbaarheid en onderhoud van dijken.
Maar toen ik het verhaal opnieuw las, begon ik te twijfelen. Dat kwam door het argument dat radar op schepen gehinderd zou worden door groen. Ik kan me niet voorstellen dat schippers hun vak zó slecht beheersen dat ze alleen op radar zouden kunnen varen. Ook vraag ik me af of radar tegenwoordig zó slecht is dat die niet door een boompje heen zou kunnen kijken. En wat veiligheid betreft: hadden ze dan niet alles op de dijk moeten kappen? Of durfde Rijkswaterstaat dat niet aan?
Ik dacht opeens aan wat ik gehoord had van een ervaren schooljuf. Zij zei dat ze snel door had wanneer kinderen jokken. Zij hebben dan méér redenen nodig om te vertellen waarom ze iets (niet) gedaan hebben. Eén excuus vond zij overtuigender. Het radarverhaal deed mij daar erg aan denken. Toen ik later las dat schippers een hekel hebben aan open boomloze stukken vanwege zijwind, vertrouwde ik het helemaal niet meer.
“Het valt wel mee met die kap”, zeggen sommigen. Maar daar gaat het mij niet om. Soms moet er inderdaad iets gebeuren. Maar vertel dan wat er echt speelt. En draai er niet (achteraf) omheen. Dan neem je mensen serieus. Ik wil hier niet preken over het belang van bomen. Alleen geloof ik er heilig in dat groen fantastische dingen doet en echt geen radarinstallaties stoort. Ook niet langs het Maas-Waalkanaal. Rijkswaterstaat: berg dus die kettingzagen maar meteen op. Voor minstens twintig jaar!
Toon Kerssemakers