Nederland heeft de beste autosnelwegen van Europa met een hoge veiligheidsstandaard. Lange tijd had Duitsland de naam maar na de ‘Wende’(het samenvoegen van west en Oost Duitsland) ging het snel bergafwaarts. En het sprookje van rijden zo snel je maar kunt is er al lang niet meer, nog maar minder dan een half procent van de Duitse wegen is snelheidsvrij!
Kwam je buiten de snelwegen in Duitsland en zeker in stedelijke gebieden dan waren lappendekens meer normaal dan uitzondering. Een beeld wat je in heel Europa min of meer terugvindt. Met een paar landen als uitzondering waar ook Nederland zeker goed scoort.
Maar ook in Dukenburg liggen sommige wegen er slecht bij, zoals verleden jaar aangekondigd staat er dit jaar veel op de rol. In ieder geval de zuidelijke baan van de Van Boetbergweg en Hatertsebrug komen aan de beurt. Inclusief een nieuwe betonnen bushalte bij de brugoprit. Andere plekken gaan in volgorde van ‘slechtheid’.
Dat er als gevolg van uitgesteld onderhoud waarbij het kostenplaatje steeds weer van belang is, maandelijks nieuwe en soms zelfs slechtere plekken bijkomen, maakt het niet makkelijker. Waar en wanneer er geasfalteerd gaat worden in 2023 kan wijkregisseur Janssen ook niet vertellen als we hem erom vragen. De Van Schuylenburgweg, delen van de rotonde bij het Steve Bikoplein en de 10e en 11e straat Tolhuis en Zwanenveld staan in ieder geval hoog in de ‘ranglijst’ weet menig weggebruiker te melden.
Financiën
Veel Nijmegenaren mopperen over slechte plekken in de straten maar bij navragen snappen ze ook wel dat er voor de gemeentelijke ‘huishoudportemonnee’ keuzes gedaan moeten worden. De afgelopen crisistijd hebben we bijvoorbeeld in Nijmegen mensen die het minder hadden ondersteunt en de prijsspiraal gaat ook Nijmegen niet voorbij.
Blijven melden
Het blijft zaak slechte plekken, nieuw ontstane kuilen en scheuren bij bijvoorbeeld fietsoversteken en bochten te melden bij de Meld&Herstellijn. Dat kan via de app of digitaal formulier op de website het makkelijkst. Of je belt onder kantoortijden naar 14024, spreekt “Nijmegen” in en meld wat er speelt. Er volgt dan een noodreparatie en wellicht als de noodzaak er is een hogere prioriteit voor het betreffend weggedeelte.
Continu is er onderhoud
Half maart werd de 91e straat in Weezenhof aangepakt. Door het vrachtverkeer van en naar de betonfabriek en vooral de hoge busfrequentie van lijn 6 op de locatie maakte dit noodzakelijk. Ook de fietsstroken bij Tolhuis werden vernieuwd en met rood asfalt beter gemarkeerd. De trottoirtegels in Zwanenveld 12e straat en hoek 13e en 14e straat Meijhorst zijn opnieuw gelegd. In Lankforst 11e straat worden boomwortels onder de parkeervakken weggehaald. Deze vakken worden opnieuw bestraat. Enzovoorts.
Bericht mei 2023