Oog voor elkaar
In een serie besteedt de Dukenburger aandacht aan activiteiten die bewoners met elkaar verbinden. Bij het vieren van 50 jaar Dukenburg is Oog voor elkaar ontstaan. Dat netwerk brengt door middel van concrete activiteiten bewoners bij elkaar en verbindt hen met allerlei initiatieven en instanties dicht bij huis in Dukenburg. Sinds maart leven door de coronacrisis veel mensen geïsoleerd. Ook kinderen en jongeren. Een gesprek met Iris van Veen, kinderwerker, en Luis Garcia Martinez, kinder- en jongerenwerker. Beiden werkzaam bij Bindkracht10.
Diepe zucht?
Het onlinegesprek met Iris en Luis vindt plaats tijdens een week waarin veel plannen gemaakt moeten worden om alles weer op te starten. Onder andere programma’s voor activiteitenpleinen bij vier brede scholen in Dukenburg (Prins Mauritsschool, de Dukendonck, de Meiboom en de Aldenhove). Dat opstarten valt niet mee. “Er moet met verschillende regels van allerlei instanties rekening worden gehouden. Je hebt regels van het RIVM, de gemeente en de scholen. En dat is echt gepuzzel.”
Ondanks dat motiveert hun betrokkenheid met kinderen en jongeren beiden er iets moois van te maken. Iris: “Je kan weer live plezier maken met kinderen. Dat is de beste manier om werkelijk contact te krijgen.” En Luis: “Je kunt beter helpen doordat je elkaar weer ziet. Kinderen en jongeren kan je zo het beste bereiken en begeleiden.” Beiden: “We zijn blij dat door alle online mogelijkheden totale isolatie vermeden kan worden. Maar live contact is beter.” Het is al met al spannend maar erg leuk elkaar terug te zien.”
Ervaringen
Iris en Luis: “We zijn snel begonnen online trajecten op te zetten. Dat betekende het ontwerpen en plaatsen van programma’s online. En bereikbaarheid van kinderen organiseren. Via WhatsApp, Instagram en Facebook. Bij jongeren werd en wordt daarnaast gebruik gemaakt van het netwerk dat werkers voor de crisis hadden.” Iris: “In ons werk komt het begeleiden van gezinnen aan de orde. Bij jongere kinderen verloopt contact meestal via ouders. We hebben afspraken gemaakt op de stoep voor het huis. Er zijn activiteitenboekjes bezorgd met ideeën voor spelletjes of bezigheden, die je met weinig moeite kan doen. Tegelijkertijd maken we even persoonlijk contact op afstand.” Iris en Luis gezamenlijk: “Bij kinderen en jongeren ervaren we een grote verwarring over regels. Is anderhalve meter voldoende? Wanneer is er een samenscholing? Wanneer krijg je een boete en hoeveel? Dat wordt er niet beter op, nu stap voor stap meer vrijheden worden toegestaan. Wij proberen kinderen en jongeren zo goed mogelijk hierbij te helpen.”
Kinderen zelf in actie
Mohammed deelt de tasjes met het spellenpakket uit
Iris en Luis in koor: “Geweldig hoe kinderen actief meedenken en zelf in actie komen. Bijvoorbeeld Mohamed: een 13-jarige leerling van de Meiboom met zijn – minute to win it – spellenpakketjes. Zelf bedacht met wat hulp van Bindkracht10-werkers. In de vorige Dukenburger stond al een kort stukje hierover. De 225 spellenpakketjes van Mohamed blijken thuis veel gebruikt te worden. Het zijn spelletjes die je elk afzonderlijk in een minuut moet doen. Haal je een spelletje binnen die tijd, dan mag je naar de volgende ronde. Er komt zelfs een finale tussen de drie beste spelers van elke school. Fantastisch!”
Veel kinderen en jongeren zullen naar verwachting deze zomer thuisblijven. Luis en Iris zijn beiden daarom druk doende een mooi zomerprogramma in elkaar te zetten. Vooral met veel buitenactiviteiten. De vorm waarin is – inderdaad vanwege regels – nog een puzzel. “Maar altijd blijven we ervoor gaan. Met veel plezier.”
Bericht juni 2020