‘Versmallen en lagere snelheid houden ergens op’
Het valt niet te ontkennen: snelheid en ongelukken gaan heel vaak hand in hand. Na de eeuwwisseling hield de politie de actie blik op de weg met gerichte en heel regelmatige snelheidscontroles. Het was opmerkelijk hoe het aantal ongelukken daalde en het verkeer rustiger werd. In heel Nijmegen was er toen, buiten de woongebieden, een 50 km p/u-regiem. Duidelijk, vergissen niet mogelijk. Toen de teugels gevierd werden en na de opening van de Oversteek zelfs politieke partijen de volgens hen onnodige 50 km p/u-regeling hadden aangekaart, begon het langzaam weer uit de hand te lopen.
De controles vervaagden en de gemeente moest veel meer gaan inzetten op wat de Engelsen noemen de Sleeping Policeman. Een maatregel die ik als automonteur al ervaren had in de werkplaats door het veel hoger aantal fusee- en stuurkogels die we vernieuwen moesten. Want uiteindelijk betaalt de burger! Verder kwamen er wegaanpassingen bij: versmallingen, oren aannaaien, paaltjes, hekjes noem maar op.
Zelfs op hoofdwegen en ook buiten de bebouwde kom zet dat versmallen door. Zo mag er op de linkerbaan van de Graafseweg niet meer gereden worden met auto’s breder dan 2 meter. En wat blijkt: dat zijn er heel veel inclusief ons eigen vervoermiddel. Ik heb een keer 20 kentekens genoteerd en thuis uitgezocht. Alle voertuigen die me inhaalden waren te breed. En denk ook aan de spiegels want die tellen wel degelijk mee. Een weg voor 50 km p/u-verkeer moet minimaal 5,50 meter en een 80 km-weg 7,50 meter breed zijn. Maar ja, zet er een bordje 30 of 60 bij en de wegbeheerder kan maar aanrotzooien.
Het aantal ongelukken met helaas zwaargewonden en doden, loopt dit jaar weer op. Duidelijk is dat fysieke maatregelen om snelheden te drukken aan het einde van hun latijn zijn. Het wordt dus hoog tijd voor meer blauw op straat. Oftewel handhaving. En dat begint al met de wijkagent die je aanspreekt. Dat menselijk contact doet nog steeds wonderen…
O sorry, even uitleg. Het al heel oude Sleeping Policeman-gezegde, in het Nederlands slapende politieagent staat voor drempels op de weg. En oren aannaaien dat zijn die druppelvormige verbredingen aan de stoepen.
Peter Saras