Aan het einde van het jaar wordt het lijnennet en de dienstregeling van busvervoerder Breng op de schop genomen. Na enige jaren nagenoeg zonder wijzigingen. Ook de dienstregeling van NS wordt dan vernieuwd. Een goede reden om in de Dukenburger op een rijtje te zetten wat de plus- en minpunten zijn van het bus- en treinvervoer in ons stadsdeel. Voldoet het huidige lijnennet nog wel? Waar liggen knelpunten? Hoe staat het ervoor met de communicatie aan reizigers en het comfort dat de huidige bussen en treinen bieden?
Station Dukenburg centraal
Hét centrale openbaar-vervoerpunt is bus- en treinstation Dukenburg in Zwanenveld. Hier rijden op werkdagen overdag acht treinen per uur. Er komen acht buslijnen samen. De enige ‘Dukenburgse’ bus die hier niet komt is lijn 9. (Zie ook de tabellen en onderaan dit artikel de kaart van alle buslijnen in Nijmegen.)
Buslijnen
Lijn 6 rijdt vanaf de Hatertsebrug via Malvert, Lankforst en Zwanenveld naar station Dukenburg, en in omgekeerde richting. Dat gebeurt in hoge frequentie: overdag elk kwartier en in de spits om de 10 minuten.
Lijn 9 rijdt van en naar Grave en het centraal station en stopt op de Van Boetbergweg nabij Aldenhof/Weezenhof en Malvert/Weezenhof.
Lijn 15 komt via de Van Rosenburgweg vanuit Wijchen aan bij station Dukenburg, en verlaat vervolgens via de Dukenburgse brug bij restaurant ’t Zusje het stadsdeel weer. En omgekeerd.
Lijn 331 komt via de Graafsebrug in Dukenburg aan. Via het busstation wordt daarna Tolhuis, Meijhorst en beurtelings Aldenhof en Weezenhof bediend. Met overdag een kwartierfrequentie. ’s Avonds en op zon- en feestdagen is de eindbestemming alleen Weezenhof.
Een bron van ergernis voor veel busreizigers, omdat ze op momenten dat er minder bussen rijden moeten overstappen bij station Dukenburg om in het centrum of bij de ziekenhuizen te kunnen komen. Je vraagt je af waarom lijn 331 niet standaard via Aldenhof en de Staddijk naar Weezenhof rijdt.
Lijn 4 Aldenhof via station Dukenburg naar de Kampwijken in Lindenholt-Oost en terug. Alleen ’s avonds en op zon- en feestdagen.
De andere buslijnen schampen Dukenburg op het busstation in Zwanenveld. Dat zijn de lijnen 2, 13 en 99. Voor lijn 11 is het een eindhalte.
Bereikbaarheid centrum
De bereikbaarheid van het centrum vanuit Dukenburg is matig te noemen. Wel een hoge frequentie van lijn 6 naar Plein 1944, maar die rijdt om via Hatert, Grootstal en het Radboudziekenhuis. Je betaalt daardoor extra omdat je meer kilometers maakt. Lijn 331 komt vaak niet op Plein 1944. Breng heeft een plan om daarin verbetering te brengen. De huidige snelbusverbinding lijn 331 zou voortaan komend vanuit Arnhem niet meer naar Dukenburg rijden, maar naar het universiteitsterrein. Dukenburg krijgt in plaats daarvan een andere buslijn terug die hetzelfde traject rijdt als nu lijn 331, standaard eindigend op Plein 1944. Het college van Burgemeester en Wethouders houdt het plan vooralsnog tegen. Het wil het plan nader onderzocht hebben.
Bereikbaarheid ziekenhuizen
Een positief punt dat ook wel genoemd mag worden: de ziekenhuizen zijn vanuit Dukenburg vaak rechtstreeks bereikbaar. Het CWZ met lijn 15, het Radboudziekenhuis met de lijnen 6 en 9, en de St. Maartenskliniek met lijn 2. Gaat de bus in ‘jouw wijk’ niet rechtstreeks naar het ziekenhuis, dan wordt het overstappen op busstation Dukenburg. Van daaraf worden alle ziekenhuizen bediend.
West- en oost Dukenburg
Wat opvalt is dat de west- en oostkant van Dukenburg nauwelijks met elkaar verbonden zijn. Vanuit bijvoorbeeld Malvert is het onmogelijk om enigszins snel met de bus in grote delen van Tolhuis of bij de sportvelden van Staddijk te komen. Halte Streekweg van lijn 15 en 99 aan de Van Rosenburgweg is de dichtstbijzijnde halte voor crematorium Waalstede. Alleen de (wandel)route is niet bewegwijzerd.
Communicatie
Hoe verloopt de communicatie met de reizigers over vertrektijden? Het beeld is niet florissant te noemen. De laatste maanden vallen regelmatig busritten uit wegens gebrek aan chauffeurs of opgelopen grote vertragingen. Dat laatste is nogal eens het geval bij lijn 331 die helemaal vanuit Velp (achter Arnhem) naar Dukenburg rijdt. Ook op lijn 6 komt dit regelmatig voor. De elektronische borden in Dukenburg langs lijn 6 werken sinds kort. Die van lijn 331 doen het al jaren, uitgezonderd in Aldenhof, waar ze tot voor kort ontbraken. Bij station Dukenburg werken twee borden niet: die waar lijnen 99 en 331 richting het centraal station vertrekken, en omgekeerd ook richting Weezenhof en Aldenhof. Daarnaast zijn waar bushokjes staan in Aldenhof de papieren vertrekstaten al wekenlang spoorloos verdwenen.
Bussen
Ook een punt: alle bussen zijn oud: de Mercedessen vijftien jaar, de MAN’s minimaal twaalf jaar. Ze rijden op gas. Gezien hun leeftijd zijn ze vaker stuk dan nieuwe bussen. Dat is vooral te merken aan de oprijplaten. Die werken regelmatig niet. Veel Mercedessen staan als plukbussen om de andere aan de praat te houden. Inmiddels wordt een aantal MAN-bussen (serie 2900) uit Zeeland ingezet. Deze bussen zijn zestien jaar oud en stonden als plukbus/reserve sinds december 2014 in Rotterdam. Een van deze bussen is ook hier plukbus. Omdat deze net als de overige Breng-bussen wit zijn waren ze makkelijk (goedkoop) te bestickeren.
Schuld van dit alles: de provincie Gelderland. Die is verantwoordelijk voor het busvervoer in de gehele provincie en het treinvervoer in de Achterhoek en tussen Ede en Amersfoort. De provincie wil de concessie Arnhem-Nijmegen combineren met die voor Rivierengebied, met als gevolg dat de bussen in Arnhem-Nijmegen langer mee moeten gaan dan gebruikelijk. Dat geldt overigens niet voor de trolleys in Arnhem Daar komen wel regelmatig nieuwe bussen van binnen.
Treinen
Enkele jaren geleden is het aantal treinen dat stopt bij station Dukenburg verdubbeld: op werkdagen overdag van twee naar vier treinen frequentie verhoogd van éénmaal tot tweemaal per uur per richting. Ook bij de NS vallen treinen regelmatig uit door gebrek aan personeel. Treinstation Dukenburg is al jaren het minst gewaardeerde station van Gelderland. In 2020 gaven de reizigers het 5,7 punten. Inmiddels is het opgelopen tot 6,2. Er zijn geen wachtruimtes meer op de perrons. Je moet onvoldoende beschut op een trein wachten. Sinds de aanleg van liften zijn de perrons wel goed bereikbaar. Dat geldt ook voor de treinen zelf. De treinvloeren zijn even hoog als de perrons, waardoor je met een rollator, rolstoel of kinderwagen makkelijk in- en uit kunt stappen.
8 treinen per uur op Dukenburg station
Op maandag tot en met zaterdag stoppen overdag acht treinen per uur op Dukenburg station. Elk kwartier rijdt er een trein naar Wijchen vanaf spoor 1. Op spoor 2 kan men elk kwartier instappen in een trein naar Goffert, Nijmegen CS, Lent, Elst, Arnhem Zuid en Arnhem Centraal
Bericht maart 2024