‘Marjolijn Dehue’

“Durf in het diepe te springen. Je hoeft niet per se een dik ondernemersplan te hebben geschreven”

Marjolijn Dehue is eigenaar van Administratiekantoor Dehue. Eerst zetelde ze in Dukenburg, tegenwoordig zetelt ze in Kerkenbos in Lindenholt. Ze woont in Zwanenveld. Collega Silvano Orvini van Lindenholt Leeft interviewde haar.

Dat je ook op latere leeftijd je nog kan opwerken door middel van studie en een eigen onderneming kan beginnen, bewees Marjolijn Dehue. Als meisje van elf besloten haar ouders dat ze naar kostschool en de lhno moest, de huishoudschool en in de volksmond de spinazieacademie genoemd. Ze had wel de hersens maar ze had geen zin om te leren. Het liefst was ze naar de lts gegaan, maar dat mocht niet eind jaren zestig. Dat was niks voor meisjes. Recalcitrant als ze is, is ze inmiddels wel gediplomeerd vrachtwagen-, bus- en taxichauffeur. Als bijstandsmoeder met één kind is Marjolijn in 1989 met behoud van uitkering gaan studeren in het zogenaamde volwassenonderwijs. Drie dagen in de week deed ze basiskennis boekhouden, MBA en later SPD in de avonduren. Ze heeft niet alles volledig afgemaakt maar wel heel veel certificaten behaald.

“Ik ben autodidact”, zegt Marjolijn lachend.

“In 1993 ben ik voor mijzelf begonnen in mijn huis in de Voorstenkamp.

  Mijn eerste klanten waren mensen in mijn omgeving, buren, die mij vroegen om hun belastingaangifte te doen. Mijn eerste twee echte klanten waren advocatenkantoren, waardoor ik mij ging specialiseren in advocatuur. Naast mijn onderneming werkte ik ook zelf als boekhouder bij een advocatenkantoor in loondienst, want in het begin kan je nog niet helemaal rondkomen van een nieuwe onderneming, zelfs niet met een aanvullende uitkering. Maar het bedrijf groeide met name door mond-tot-mondreclame, waardoor ik op een gegeven moment stopte met het werken in loondienst. Mijn klanten zijn nog steeds de particulieren die hun belastingaangifte niet willen of kunnen doen, met name mensen van wie de partner is overleden en die alle financiën deed. Voor zo’n aangifte vraag ik 75 euro. Verder behoren eenmanszaken en de kleine mkb’ers tot de clientèle Inmiddels ben ik met twee jongemannen gaan samenwerken om aan de aanhoudende vraag om administratieve ondersteuning te kunnen blijven voldoen en zijn we met ons kantoor drie jaar geleden van Zwanenveld (Winkelcentrum Dukenburg) verhuisd naar Kerkenbos.”

Afbouwen

“Ik ben inmiddels drieënzestig en ik wil gaan afbouwen. Op woensdag ben ik vrij en dat komt goed uit want ik word oma. De heren die erbij zijn gekomen (Yakub en Hakan) zijn vennoot geworden en zullen te zijner tijd de zaak overnemen. Over twee jaar stop ik echt. Dat wil zeggen, de mannen mogen altijd een beroep op mij doen.”

Wat is er leuk om ondernemer te zijn?

“De vrijheid: als ik eens geen zin heb om te werken dan werk ik niet. De flexibiliteit: gewoon beginnen en stoppen op een dag wanneer dat uitkomt. Ik vind het fijn om alleen te werken en mijn eigen weg te gaan. Er zijn ook wel wat minpuntjes: je moet zelf zorgen voor je eigen sociale zekerheid. Er is geen vangnet. Als het goed gaat zit je soms ook in het weekend te werken, want nee zeggen tegen een klant bestaat niet, zeker als je ook op een gegeven moment een goede band met een klant hebt opgebouwd. “Sommige facilitaire zaken, zoals de installatie van een pc, klussen of schoonmaak van kantoor, moet je uitbesteden. Het is zonde om je tijd te verdoen aan iets waar je niet goed in bent. Die tijd kan ik beter besteden en een vakman/-vrouw inschakelen.”

Onderscheid

Hoe onderscheiden jullie je?

“Er zijn inderdaad veel administratiekantoren in Nijmegen, maar wat ik al zei, ik heb al jaren een loyaal klantenbestand, maar ik denk ook wel door ons vaste prijsprincipe. Geen uurtje factuurtje, maar vooraf is de prijs bepaald. Ook al belt de klant tussendoor met een vraag, dan wordt dat niet extra berekend. Een salarisadministratie zit bij de prijs inbegrepen. Dat klanten zolang bij ons blijven is wel een teken dat zij tevreden zijn en wij het goed doen.”

Werkplekken

“Elk kwartaal moeten wij btw-aangifte doen en dat moet dan binnen een maand gebeuren. Voordat wij alle stukken binnen hebben, hebben wij nog een dag of tien voor 55 klanten. Dus dat is even aanpoten. Het zou fijn zijn als iedereen tijdig alle stukken aanlevert. De meesten doen dat gelukkig wel, ook al omdat ze zo snel mogelijk willen weten hoeveel belasting ze moeten gaan betalen. Gelukkig bestaat er voor de aangifte inkomstenbelasting een zogenaamd becon-uitstelregeling, waardoor we die wat beter kunnen plannen. Wat we niet doen is diepgaand fiscaal advies geven. Dat is de taak van een belastingadviseur of fiscalist en we zijn er ook niet voor grote bv’s. Misschien later.”

Wat is er veranderd de laatste jaren?

“Het is natuurlijk allemaal veel makkelijker geworden. Vroeger waren zelfs de mensen die een beetje administratief onderlegd waren een paar avonden bezig met een aangifte inkomstenbelasting. Eerst de boel bij elkaar zoeken, kopietjes maken en als je iets niet wist, opzoeken in de toelichting die met het aangifteformulier werd bijgestuurd. Tenslotte naar de brievenbus lopen. Nu is het makkelijker geworden. De meeste velden zijn al ingevuld. Als je iets niet weet klik je op het vraagteken en zie je wat men bedoelt. Alles zonder rekenmachine. Je moet natuurlijk wel op de hoogte zijn van alle veranderde regels en dat is dan ook de reden dat veel particulieren het toch niet zelf aandurven. “Voor mij is het natuurlijk ook beter geworden; er zijn snellere computers en software en we hoeven niet alles met de hand in te voeren. De DigiD is een mooie uitvinding, waardoor de mensen niet meer naar ons toe hoeven te komen met hun gegevens. Het nadeel is dat men het ook zelf is gaan doen, alhoewel dat mij wel meevalt: de administratie doen vinden mensen toch nog steeds een gedoe. “Voor ondernemers is het soms iets lastiger geworden. Er zijn veel wijzigingen of nieuwe subsidies. Ik moet dus altijd op de hoogte blijven wat er allemaal gebeurt. Gelukkig word je ook door de software soms gecorrigeerd.”

Advies voor de jeugd

“Het kan zijn dat je op een bepaalde leeftijd niet veel zin in school en leren hebt, maar besef dat een opleiding en een diploma de basis zijn voor een goede loopbaan en mocht het toch niet lukken, realiseer je dat je ook op latere leeftijd een herstart kan maken. Het is nooit te laat!”

Tips voor ondernemers

“Durf in het diepe te springen. Je hoeft niet per se een dik ondernemersplan te hebben geschreven. Als het niet bevalt of je maakt geen winst, dan kan je ook weer stoppen. Vraag eventueel in het begin om een goede begeleiding. Het is ook handig als je een werkende partner hebt of dat je er nog wat naast doet in loondienst. Besef dat je niet meteen rijk bent. Ik ken iemand die een mooi ondernemerskrediet kreeg en daarmee een dikke auto kocht. Dat is dus niet de bedoeling!”

Bericht februari 2022

menu