Ruim 40 jaar werkt Jolande van der Pol al in het vak, als klantadviseur in het bibliotheekwezen. Voor de Dukenburger tijd om nader kennis te gaan maken.
Waarom werk in de bibliotheek?
Jolande: “Het was niet mijn eerste keus, want het liefst wilde ik verpleegkundige worden. In de jaren 80 van de vorige eeuw – ik was toen 18 jaar – waren er weinig of geen opleidingen daarvoor. Ik ben voor drie maanden op proef bij de bibliotheek gaan werken. Dat beviel me en ben daar toen gebleven. Aanvankelijk begon ik in Bibliotheek Zwanenveld en daarna wisselend in die van Neerbosch-Oost en Hatert. In 2014 ben ik op de Mariënburg gaan werken als projectmedewerker educatie met als doelgroep 0 tot 12 jaar, in de regio’s Lingewaard en Over-Betuwe. Maar ook scholen als de Prins Maurits en de Aldenhove in Dukenburg hoorden bij mijn werkgebied. Nu is Zwanenveld mijn hoofdvestiging, iedere woensdag en donderdag en om de paar weken ook de zaterdag.” Bijna vanzelfsprekend leest Jolande zelf veel en heeft ze de thriller als voorkeursgenre.
De Openbare Bibliotheek Gelderland-Zuid heeft maar liefst 26 vestigingen in Nijmegen en directe omgeving. Jolande is ook voorzitter van de Ondernemingsraad daarvan.
Er is in de loop der tijd wel heel veel veranderd. Voorheen moesten klanten echt geholpen worden met de keuze van een boek. Nu wordt er thuis al via de computer het een en ander uitgezocht. Het beroep van bibliothecaris is verder uitgekleed. Vroeger deed een bibliothecaris van alles, het bestellen van boeken tot het zorgen voor het uitlenen van de boeken met stempels en uitleenkaartjes. Nu is er de afdeling collectie van de bibliotheek en is verder bijna alles geautomatiseerd.
Goede en minder leuke momenten
“De mindere momenten zijn gelukkig spaarzaam.
Van tijd tot tijd is er overlast van jongeren binnen de bibliotheek. Het wisselt heel sterk.” Verreweg het leukst vindt Jolande het werken met en voor kinderen. Het adviseren van (voorlees)boeken aan kinderen en hun ouders evenals het zoeken op een bepaald thema. Jolande vindt het bijzonder wanneer zij kan bijdragen aan de leesbevordering, met name bij de jeugd. Jaren geleden adviseerde Jolande een mevrouw het voorleesboek Wij gaan op berenjacht. En onlangs kwamen zij elkaar toevallig weer tegen. Die mevrouw kon zich dat advies nog goed herinneren en vertelde dat haar kinderen er altijd van genoten hadden. En datzelfde gebeurde nu met haar oppaskinderen.
De bieb en het winkelcentrum
In feite ligt de bibliotheek net buiten het winkelcentrum. Er is dan ook geen directe samenwerking. Wel merkt Jolande dat mensen vlak voor of na het boodschappen doen even de bieb instappen om een krant of een tijdschrift te lezen of wat tussen de boeken te snuffelen.
Iedere woensdagmorgen van 10 tot 12 uur heeft de bibliotheek als extra service ook de infodienst IDO (Informatiepunt Digitale Overheid). Daar kan iedereen terecht met vragen over de overheid, bijvoorbeeld over de Digid, het aanvragen van toeslagen, of een afspraak maken voor verlenging van het rijbewijs, het paspoort, de ID-kaart enzovoorts.
Tussen wal en schip
Uw redacteur viel het op dat het laatste pad naar de bibliotheek werkelijk heel smerig was. Jolande geeft toe dat wat betreft de bieb tussen de wal en het schip valt. Het winkelcentrum wordt binnenin schoongemaakt en ook de bieb. Het buitengebied valt echter onder de verantwoording van de gemeente en daar gaat het weleens mis, helaas.
Bericht mei 2022