”Ik ben voor scholen waar alle mensen elkaar ontmoeten”

Dat zegt Berry Bakker, directeur van de Prins Mauritsschool in Zwanenveld. Die dit jaar vijftig jaar bestaat. Dat is op verschillende manieren gevierd, onder andere met een feestdag voor de leerlingen op 18 april, goede vrijdag. Berry: “Ik ben trots op de school. Het is een verrijking om met mensen uit verschillende culturen te werken.”

Berry Bakker (53) is opgegroeid in Haalderen. Hij woont nu 28 jaar in Lent en is gelukkig getrouwd met Judith. Ze hebben twee geadopteerde kinderen: Pablo en Samuel uit Colombia. Naast het onderwijs heeft Berry nóg twee passies. Hij is een enorme sportfanaat. Berry is assistent-voetbaltrainer en sportmasseur in Lent. Hij maakt muziek en treedt regelmatig op voor mensen met dementie. Muziek haalt vaak vergeten herinneringen naar boven. De mensen genieten.

Vijf scholen

Berry is ruim twintig jaar directeur in het basisonderwijs. ‘Het mooiste beroep’, vindt hij. Zijn eerste school was de Mr. Johan Visserschool op Kinderdorp Neerbosch (voortgezet speciaal onderwijs), zijn tweede Harlekijn in Cuijk, zijn derde Stap voor stap in Elst en zijn vierde de Wingerd in Lindenholt. Dit schooljaar startte hij op de Prins Mauritsschool.

“De contrasten in Nijmegen zijn schrijnend’, vertelt Berry. ‘Ik woon in een witte wereld. In de Mauritsschool zijn 35 nationaliteiten. Het is een verrijking om met mensen uit verschillende culturen te werken. Polarisatie, die je elders vaak ziet, speelt hier niet zo. De school is een ontmoetingsplek. Het hoofddoel blijft goed onderwijs. Maar we willen niet alleen een zender zijn maar ook een verbindende factor in onze wijk. Wij krijgen ouders bij elkaar op de ouderavond en maken afspraken met ze in het belang van onze kinderen.”

Maximale eruit halen

“Wij willen elk kind zich laten ontwikkelen. Ik wil het maximale eruit halen. Een kwart van de kinderen in Nederland kan niet goed lezen. Er is een dalend leerniveau. Dat moet beter. Kinderen krijgen te weinig geschiedenis en aardrijkskunde. Daardoor weten ze vaak niet wat de woorden die ze lezen of horen betekenen. Ik ben voor een herwaardering van deze vakken. Erik Meester van de Radboud Universiteit is hiermee aan de slag gegaan. Hij heeft de methode Wetenswaardig ontwikkeld. Allerlei vakken worden samen gegeven. Kinderen leren heel veel. Hun niveau schiet omhoog. Je kunt het niet aan het toeval overlaten. We zijn er dit jaar mee begonnen in de groepen 4 tot en met 8, met in totaal dertig thema’s. Het is heel mooi geworden.”

Integratieschool

Vijftig jaar geleden waren er twee lagere scholen in Zwanenveld: de katholieke Weteringshof en de protestantse Prins Mauritsschool. Die laatste was in 1975/1976 een van de eerste integratiescholen: kleuter- en lagere school samen. De Wetertingshof bestaat niet meer. De Mauritsschool wel, maar is in de praktijk niet meer protestant. “We gedragen ons als een openbare school’, meldt Berry. ‘Geloof overbrengen doe je maar thuis. We volgen wel de christelijke kalender, maar er is ook aandacht voor het Suikerfeest. Ik wil heel erg af van de verzuiling. Ik ben voor scholen waar alle mensen elkaar ontmoeten. We hebben de Week van de lentekriebels gehad. De regenboogvlag is opgehangen en die staat voor respect voor iedereen.”

Theoretisch en praktisch

“Er is overwaardering van het theoretisch onderwijs en onderwaardering van het praktisch werk. Dat gaat ons als samenleving opbreken. De oplossing is goed onderwijs voor álle kinderen, zodat ze een keuze kunnen hebben en aan de knoppen kunnen draaien. We selecteren belachelijk vroeg in Nederland. Als je dat later doet geef je jongeren meer kansen.”

“Ik heb echt geluk op deze school. Het is hier super hoe kinderen en ouders meewerken. Veel respect hiervoor.” Er was onlangs ook een reünie van de school. Berry: “Hier waren dankbare oud-leerlingen en leerkrachten. 130 oud-leerlingen ontmoetten hun oud-directeur Harm Oostdijk (directeur van 1974 tot en met 1998). Hij kreeg spontaal applaus van hen!”

Bericht juni 2025

menu