Bibliotheek Zwanenveld in winkelcentrum Dukenburg heeft sinds kort een bankinformatiepunt. Hier kun je kunt hier elke woensdag tussen 10.00 en 12.00 uur terecht met vragen over bankzaken, zoals online bankieren en betalen. Een afspraak maken is niet nodig.
Onafhankelijke bankspecialisten zitten op woensdagochtend klaar om alle vragen over bankzaken te beantwoorden. Ditte Bakkers is één van de twee medewerkers bij het bankinformatiepunt in Bibliotheek Zwanenveld. Ditte: “Mensen kunnen bij mij terecht met vragen over online bankieren, betaalapps, geldautomaten, veilig betalen en nog veel meer. We gaan dan samen op zoek naar de juiste informatie. Ik geef mensen ook allerlei tips over handige apps, telefoonnummers en websites. Het regelen van persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken is niet mogelijk, zoals rekeningen betalen, een lening afsluiten of een spaarrekening openen. Als dat nodig is, verwijs ik door naar iemand van de bank die wél persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken kan begeleiden.”
Waarom een bankinformatiepunt?
De Nederlandse banken en bibliotheken vinden dat dagelijks bankieren en betalen voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarom hebben ze afgesproken om zoveel mogelijk klanten die moeite hebben met digitale dienstverlening extra te helpen. Openbare bibliotheken zijn bij uitstek geschikt als locatie voor een bankinformatiepunt. Lieke Jansen, teammanager klantadvies van de Bibliotheek Gelderland Zuid, legt uit waarom: “Inwoners weten de bibliotheek al te vinden voor hulp bij taal en digitale zaken. In de bibliotheek kun je bijvoorbeeld bij het Informatiepunt Digitale Overheid terecht voor vragen over de digitale overheid. Denk aan hulp bij het aanvragen van huurtoeslagen, je rijbewijs verlengen of een DigiD aanvragen. Het bankinformatiepunt sluit hier goed bij aan.” Bankspecialist Ditte merkt dat niet iedereen goed op de hoogte is van alle huidige regels bij banken. “Mensen hebben dan gehoord dat de acceptgiro is afgeschaft, en denken dat je dan niet meer een bedrag met een overschrijvingskaart kunt overmaken. Maar dit kan nog gewoon. Daarom is een bankinformatiepunt ook belangrijk, om dit soort misverstanden de wereld uit te helpen.”
Telefonische hulp
Het bankinformatiepunt is bedacht door de grote banken, in samenwerking met openbare bibliotheken en maatschappelijke organisaties. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat ook veel nuttige informatie. Liever telefonische hulp bij digitale bankzaken? Bel dan gratis de DigiHulplijn (0800-1508).
Bibliotheek Gelderland Zuid meer op www.obgz.nl/digitaal
Bibliotheek Zwanenveld. Zwanenveld 90-98. (024) 327 49 11. zwanenveld@obgz.nl
Bericht juni 2024