‘Hallo, wat hebt u voor moois bij u?’

Dit is de vaste begroeting en vraag van Wim Goris als mensen zich bij het Repaircafé melden in Tolhuis. Wim is de coördinator en het ontvangstcomité. Hij en zijn team zijn iedere tweede zaterdag van de maand in het Creatief Centrum Nijmegen-Zuid te vinden. Iedereen, jong en oud, kan hier zijn kapotte spulletjes, zoals huishoudelijke, elektrische apparaten en ook kleding, ter reparatie aanbieden. Een prachtig initiatief waar Wim sinds ruim tweeënhalf jaar de coördinator is. Creatief centrum, Tolhuis 44-44. Het volgende repaircafé is op zaterdag 12 oktober. (024) 345 21 13

Wim heeft nog steeds een werkzaam leven. Hij begon als professionele meubelmaker. Daarna, in de jaren 80, werd hij bij de politie technisch ondersteuner en arrestantenbegeleider. Het technisch veilig maken bij de ontmanteling van wietkwekerijen was toen een belangrijke taak. Nu is het organiseren om de stofzuiger weer te laten werken een veel voldoening gevende bezigheid geworden

Hout is nog steeds zijn grootste liefde. Natuurlijk heeft het creatief centrum er alles aan gedaan om hem de houtafdeling over te laten nemen. Maar zijn hart ligt toch bij het Repaircafé. Zijn enthousiasme straalt ervan af. Soms gebeurt het dat klanten zelf spontaan mee gaan helpen bij reparaties voor andere klanten. Professionele, geërfde apparaten van familie betekenen veel voor mensen. Jammer als het kapot gaat, fijn als het weer werkt! Die blijdschap als iets het ‘weer doet’, en het contact onderling vindt hij een van de leukste dingen. Door gebrek aan opslagruimte kan er geen (gebruikte) onderdelenvoorraad aangelegd worden. De klanten moeten het kapotte onderdeel mee terug nemen en zelf een nieuw (onderdeel) bestellen, zodat er gerepareerd kan worden. Een vrijwillige bijdrage is vanzelfsprekend welkom, maar vaste reparatiekosten worden niet gerekend. Thuisbezoek voor grote apparaten zit er ook niet in. U moet ze bij het Repaircafé brengen.

Foto: Theo Vermeer

Bericht september 2019

menu