‘Energiekosten, we raken er niet over uitgepraat’

“Ineens stijgen de energiekosten explosief, huurders zijn in rep en roer. Zij hebben al bijna niets”, kopte de Gelderlander op 30 april in. Een politieke partij vloog er ook bovenop. Een fractielid zegt op hun website, “ik wil dat niet huurders maar Portaal opdraait voor de extra kosten.”

De Dukenburger ging eens in alle rust op zoek naar wat er werkelijk aan de hand is.

In april werd samen met de nieuwe huur voor 2024-2025 een kostenafrekening van de stookkosten bij de bewoners bezorgd. En ja, die viel voor sommige huurders tegen. Met de huurverhoging erbij voor velen een ‘zware dobber’.

Het waren bewoners van de Portaalcomplexen Vijverhorst en Leuvensehof die aan de bel trokken. Veel van hen kregen hogere voorschotbedragen voor het komende jaar en een deel werd verrast met een naheffing op de factuur van 2023.

Dat de voorschotbedragen hoger worden is niet alleen hier aan de orde maar dat is landelijk te zien. Bij deze twee complexen leek die verhoging nog hoger. Dat grote verschil komt ook omdat in het afgelopen jaar er nog een compensatie van de overheid was, de TTB, de Tijdelijke subsidieregeling Tegemoetkoming Blokaansluitingen. Deze tegemoetkoming stopte in 2024.

Ruim de helft heeft geld terug gehad

We vroegen na bij de huurdersbelangenvereniging de Klink en kwamen erachter dat ongeveer 10 procent van deze bewoners een naheffing heeft gekregen. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde van mensen die moeten bijbetalen op hun jaarenergienota.

Meer dan de helft van de bewoners in Vijverhorst en Leuvensehof heeft geld terug gehad. Zowel bij de naheffing als bij de teruggave zitten soms hele hoge bedragen. Bij de naheffingen valt op dat het maandbedrag het afgelopen jaar soms wel erg laag was.

Maandelijks controleren en aanpassen

Iedereen moet zelf in de gaten houden hoe zijn of haar verbruik is. En daarbij overwegen of het maandbedrag wel overeenkomt met het verbruik. Hoe zuur het soms ook is, het heeft wel te maken met hoe hoog je de verwarming zet en hoe lang je onder de douche staat. En dan maakt het niet uit of je een eigen gasaansluiting hebt of warm water via een bloksysteem in huis krijgt. Ook de bewoners van de bovengenoemde flats krijgen maandelijks een overzicht van hun verbruik. Je kunt dus met een beetje vergelijken zien hoe je er voor staat in het verbruik en daarmee hoe je kostenplaatje gaat verlopen.

Nieuwe termijnbedragen

De nieuwe termijnbedragen voor 2024 zijn voor veel huurders een flink stuk hoger. Ook dat is in overeenstemming met het landelijk plaatje voor mensen die een eigen energieleverancier hebben. Verder lopen veel langdurige energiecontracten af waardoor je met hogere prijzen geconfronteerd wordt. De meeste energieleveranciers proberen de termijnbedragen zo in te stellen dat er geen naheffingen zijn. Dat nemen ze vaak ruim. Met verhuurder Portaal is nu afgesproken dat het makkelijk wordt om het maandbedrag aan te passen. Net zoals iedereen met een eigen energieleverancier dat kan doen, maar iedereen blijft wel zelf verantwoordelijk voor de betaling ook wanneer het later hoger uitvalt.

Ook is woningcorporatie Portaal in onderhandeling over de gasprijs, het ziet er naar uit dat er weer een contract met lagere prijs komt. We komen er helaas niet onderuit dat energie voor iedereen de komende jaren duurder zal worden.

Op woensdagavond 1 mei is een kleine groep bewoners bijgepraat. Met de huurdersbelangenvereniging, die er voor alle bewoners is, is afgesproken dat er beter naar de communicatie gekeken gaat worden. Voor mensen met een hoge naheffing zal door de corporatie hulp aangeboden worden.

Bericht mei 2024

menu