Scholen in Dukenburg

 De leerlingen van daltonschool De Meiboom en studenten van roeivereniging N.S.R.V.* Phocas willen samen Meijhorst een stuk mooier maken. Eind 2020 zijn de studenten al vier keer met bedenk- en doe-sessies op de school geweest.

Zo zijn de studenten Paulette, Julia, Celeste, Sterre en Aniek in gesprek gekomen met de leerlingen van groep acht. Het project van de stichting Move heeft als doel om gezamenlijk elkaars leefwereld beter te leren kennen.

Begin november zijn ze gestart, eerst met spelletjes om de leerlingen in deze multiculturele klas goed te leren kennen. In groepjes werd vervolgens het gekozen project besproken: ‘Vrijheid en veiligheid’. Het ging onder andere over: voelen kinderen zich vrij in de wijk? En voelen ze zich veilig? En er werden vragen bedacht om te stellen aan de mensen die ze op straat tegen zouden komen.

De wijk in.

Vanaf de jaren 60 zijn op scholen allerlei vormen van inspraak voor leerlingen en studenten ontstaan. Maar deze initiatieven werden niet altijd doorgezet. Dat kwam door gebrek aan belangstelling van leerlingen zelf of door het te weinig serieus nemen van inspraak door de schoolleiding. Niet dus op Nutsschool Lankforst.

Onder de kop Leuke dingen Nutsschool in de Canon van Dukenburg ( www.canonvandukenburg.nl ) vertelt de Nederlandse rapper Gers Pardoel, die in Lankforst op school heeft gezeten, al over het kinderparlement. (Gers woonde enige tijd in Malvert. Later is hij bekend geworden met zijn nummer 1-hit Ik neem je mee.) “In de jaren 90 zijn we begonnen met het kinderparlement. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 praatten regelmatig mee met iemand van de schoolleiding over belangrijke zaken op school. Vaak ging het over spelen op het schoolplein, het spelen bij overblijven en over het veldje bij de school. Mede dankzij het herhaaldelijk bespreken van het grasveldje kwamen er grote goals, later kleine goals, werd het veldje opnieuw ingezaaid, kwam er kunstgras en zelfs een mooi hekwerk rondom het voetbalveld. Op verzoek van de kinderen kwamen er ook twee basketbalpalen. Dit zijn zo een paar verdiensten van het kinderparlement.”

Springlevend.

Streetwise heet het schoolproject van de ANWB. Met dit project waarmee men al jaren de basisscholen afgaat worden leerlingen meer bewust gemaakt van de gevaren in het verkeer. Op donderdagmorgen 12 november 2020 kwamen ANWB-vrijwilligers naar de Aldenhove in Aldenhof.

De onderbouw ging binnen, in de speelzaal en gymzaal, aan de slag. Er werd geoefend op het herkennen van verkeersgeluiden, veilig oversteken, en het gebruik van de autogordel in combinatie met het kinderzitje. De kinderen van de bovenbouw gingen naar buiten. Ze konden in de praktijk ervaren hoelang de remweg van een auto wel is. De kinderen zette pionnen op straat waar ze dachten dat de auto stil zou staan, daarna werd er met de auto een remproef gedaan waar ze zelf op de bijrijdersstoel zaten en konden remmen. En oh, wat een schrik als ze zagen hoeveel langer die remweg was… Tegelijk konden ze ervaren hoe stil een elektrische auto was, je hoort hem niet aankomen!

Burgemeester Bruls heeft op donderdag 12 november in een feestelijke bijeenkomst bij de Prins Mauritsschool in Zwanenveld, de Groene Vlag onthult. De school heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot Eco-School. Eco-Schools is ’s werelds grootste keurmerk voor duurzaamheid op school. De Bastei heeft de school daarbij ondersteund.

Eco-school is dé internationale certificering voor duurzame scholen, waarmee een school aangeeft duurzame thematieken zoals water, energieverbruik of omgevingsbewustzijn structureel in te passen in het doen en denken van de school. De beoogde doelen sluiten aan bij de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

Leerlingen in het eco-team hebben zich, samen met docenten, de afgelopen jaren hard ingezet voor duurzaamheid op brede school Prins Maurits. En dit lieten ze ook horen in een gesprek met de burgemeester. Op de school wordt afval gescheiden, ligt het dak vol met zonnepanelen en besteden ze in de lessen veel aandacht aan de natuur en burgerschap. Inmiddels is duurzaamheid niet meer weg te denken op de Prins Mauritsschool. Bij binnenkomst loop je tegen een eco-hoek aan met bijbehorende ruilkast, waar leerlingen spellen, boeken en speelgoed kunnen ruilen. Een grote geknutselde boom siert de hal, waarbij leerlingen hun duurzame wens voor de toekomst op de bladeren hebben geschreven. De school gaat starten met moes tuinieren en krijgt een nog groener schoolplein.

Brede school De Aldenhove

 

Yolande Hartkamp

In een serie beschrijft de Dukenburger alle basisscholen in Dukenburg. Dat gebeurt door middel van interviews met de schoolleiding en (zo mogelijk) met een leerkracht. In dit nummer staat Brede school De Aldenhove centraal. Een gesprek met Yolande Hartkamp. Al 25 jaar verbonden aan de school. De laatste tien jaar als directeur.

Als je voor het eerst de school bezoekt, lijk je aan te komen op een dorpsplein met veel bomen. Je ziet spelende kinderen en een gebouw met veel ingangen. De redacteuren van de Dukenburger gaan dan ook door een verkeerde deur naar binnen. Om vervolgens door een levendige school met gangen vol kleurrijke schilderijen van leerlingen te lopen. Een prachtige 50 van 50 jaar Aldenhof ontbreekt niet. Directeur Yolande laat deze leerlingenkunst na het gesprek opnieuw met trots zien.

Wanneer je googled op Brede school De Aldenhove zie je al gauw deze tekst: ‘De doelstelling van de Brede school De Aldenhove is het optimaliseren van ontwikkelingskansen voor kinderen in de wijk Aldenhof (thuis, op straat en op school). Het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen kan nooit zonder ouderbetrokkenheid’.

Kleinschalig.