Scholen in Dukenburg

 ‘De Dukenburgse scholen’

Zonder voorkeur hieronder (klik op: lees meer) in de richting van de klok weergegeven de adressen en contactmogelijkheden van alle scholen in Dukenburg.

Verder in dit dossiers de artikelen over/van de Dukenburgse scholen gepubliceerd in de Dukenburger vanaf 1 januari 2020.

Bij zes van de zeven kunt je klikken op 'informatie'. Deze link voert naar een artikel met interview gemaakt op de betreffende school.

Actueel nieuws:

 

 

De Nutsschool in Lankforst, een school in het hart van de wijk.

In een serie beschrijft de Dukenburger alle basisscholen in Dukenburg. Dat gebeurt door middel van interviews met de schoolleiding en (zo mogelijk) een leerkracht. In dit nummer staat De Nutsschool in Lankforst centraal. Een gesprek met directeur Ricky van der Horst. De Nutsschool is ook de school met een kinderparlement. Klik hier voor: "Er wordt echt naar je geluisterd". In dit artikel gaat het over het onderwijs op school.

Als je voor het eerst de school bezoekt kom je aan op een ruime speelplaats met veel licht. Misschien merk je het niet direct als je de weg volgt van buslijn 6 door Lankforst. Maar als je even stil staat bij de twee bochten halverwege zie je de centrale plek van de school in de wijk. De school wil echter méér zijn dan dat. Niet voor niets komt directeur Ricky met de hartenkreet: “Er moet hier altijd een plek zijn voor elk kind dat hier woont.”

Algemeen openbaar onderwijs

Een vraag vooraf: wat is een Nutsschool?

Ricky: “Nutsscholen zijn scholen met een bijzonder neutraal karakter.

 De leerlingen van daltonschool De Meiboom en studenten van roeivereniging N.S.R.V.* Phocas willen samen Meijhorst een stuk mooier maken. Eind 2020 zijn de studenten al vier keer met bedenk- en doe-sessies op de school geweest.

Zo zijn de studenten Paulette, Julia, Celeste, Sterre en Aniek in gesprek gekomen met de leerlingen van groep acht. Het project van de stichting Move heeft als doel om gezamenlijk elkaars leefwereld beter te leren kennen.

Begin november zijn ze gestart, eerst met spelletjes om de leerlingen in deze multiculturele klas goed te leren kennen. In groepjes werd vervolgens het gekozen project besproken: ‘Vrijheid en veiligheid’. Het ging onder andere over: voelen kinderen zich vrij in de wijk? En voelen ze zich veilig? En er werden vragen bedacht om te stellen aan de mensen die ze op straat tegen zouden komen.

De wijk in.

Vanaf de jaren 60 zijn op scholen allerlei vormen van inspraak voor leerlingen en studenten ontstaan. Maar deze initiatieven werden niet altijd doorgezet. Dat kwam door gebrek aan belangstelling van leerlingen zelf of door het te weinig serieus nemen van inspraak door de schoolleiding. Niet dus op Nutsschool Lankforst.

Onder de kop Leuke dingen Nutsschool in de Canon van Dukenburg ( www.canonvandukenburg.nl ) vertelt de Nederlandse rapper Gers Pardoel, die in Lankforst op school heeft gezeten, al over het kinderparlement. (Gers woonde enige tijd in Malvert. Later is hij bekend geworden met zijn nummer 1-hit Ik neem je mee.) “In de jaren 90 zijn we begonnen met het kinderparlement. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 praatten regelmatig mee met iemand van de schoolleiding over belangrijke zaken op school. Vaak ging het over spelen op het schoolplein, het spelen bij overblijven en over het veldje bij de school. Mede dankzij het herhaaldelijk bespreken van het grasveldje kwamen er grote goals, later kleine goals, werd het veldje opnieuw ingezaaid, kwam er kunstgras en zelfs een mooi hekwerk rondom het voetbalveld. Op verzoek van de kinderen kwamen er ook twee basketbalpalen. Dit zijn zo een paar verdiensten van het kinderparlement.”

Springlevend.

Streetwise heet het schoolproject van de ANWB. Met dit project waarmee men al jaren de basisscholen afgaat worden leerlingen meer bewust gemaakt van de gevaren in het verkeer. Op donderdagmorgen 12 november 2020 kwamen ANWB-vrijwilligers naar de Aldenhove in Aldenhof.

De onderbouw ging binnen, in de speelzaal en gymzaal, aan de slag. Er werd geoefend op het herkennen van verkeersgeluiden, veilig oversteken, en het gebruik van de autogordel in combinatie met het kinderzitje. De kinderen van de bovenbouw gingen naar buiten. Ze konden in de praktijk ervaren hoelang de remweg van een auto wel is. De kinderen zette pionnen op straat waar ze dachten dat de auto stil zou staan, daarna werd er met de auto een remproef gedaan waar ze zelf op de bijrijdersstoel zaten en konden remmen. En oh, wat een schrik als ze zagen hoeveel langer die remweg was… Tegelijk konden ze ervaren hoe stil een elektrische auto was, je hoort hem niet aankomen!