‘Oog voor Elkaar in tijden van corona’

In een serie besteedt De Dukenburger aandacht aan activiteiten die bewoners met elkaar verbinden. Bij het vieren van “50 jaar Dukenburg” is “Oog voor Elkaar” ontstaan. Dat netwerk brengt door middel van concrete activiteiten bewoners bij elkaar en verbindt hen met allerlei initiatieven en instanties in Dukenburg. Er lijkt een verwarrende nieuwe tijd aangebroken te zijn. Door het coronavirus leven mensen geïsoleerd. Anderhalve meter is de norm. Wat kan ik doen? Waar kan ik nu terecht? Dicht bij huis vinden veel boeiende, leuke en hartverwarmende activiteiten plaats. Hierbij een kleine hulpgids.

Dukenburgse bewoners en organisaties in actie. We kunnen trots zijn op Dukenburg. Er is binnen korte tijd een enorme stroom nieuwe activiteiten op gang gekomen. Om elkaar te helpen, op te vangen en op te beuren. Activiteiten op een manier waaraan we maanden geleden nooit gedacht zouden hebben. Heel veel digitaal. Dat kan niet anders. Maar ook 'life' zijn er nieuwe verschijnselen, zoals bijvoorbeeld intercom gesprekken en balkongym. De redactie van De Dukenburger wil iedereen graag helpen op dit alles meer zicht te krijgen.

Anderhalve meter gesprek

Het 'anderhalve meter leven' is inmiddels tot iedereen doorgedrongen. Maar wat is nou 1,5 meter?

 

Op Instagram laten jongerenwerkers van Bindkracht10 op een vrolijke manier zien hoeveel dat precies is. Bijvoorbeeld: Een sjoelbak. vijf zakken chips, in de lengte neergelegd. Een bankje. Een bushokje. Of een klein broertje….

Mohamed Ired, jongerenwerker bij Bindkracht10, vertelt enthousiast: “Dat filmpje heeft veel meer effect dan woorden Want iedereen weet dat het anderhalve meter moet zijn. Maar opeens moet je gaan nadenken hoeveel dat echt is”.

Er zijn ook creatieve oplossingen gevonden voor school, werkplek en mantelzorg. Zo vertelt Pieter Pelser, opbouwwerker voor Dukenburg, dat een vrouw, die het huis niet uitkan, reservesleutels van haar auto aan een vriendin heeft geven. Boodschappen worden telefonisch aan die vriendin doorgegeven. Die gaat naar de winkel. Als ze weer thuis is, belt ze dat de auto weer op het parkeerterrein staat. En de boodschappen eruit gehaald kunnen worden.

Slimme oplossingen

Via Bindkracht10 kwamen andere voorbeelden van slimme oplossingen binnen: “Wekelijks doe ik boodschappen bij Vincentius/ Stadshulp voor gezinnen. Daar zitten soms producten bij die mensen niet mogen/ kunnen eten. Omdat er varkensvlees in zit of gelatine in snoepjes (wordt ook van varkens gemaakt). Ik hoor dat mensen hun buren blij maken met eten dat ze zelf niet kunnen gebruiken”. En: “Een gezin kreeg voor de baby een pakket luiers bezorgd. De luiers waren te klein. Zij hebben ze weer afgegeven bij een gezin met een pasgeboren baby”. Bewoners worden blij gemaakt met kaartjes die vrijwilligers in brievenbussen stoppen. Of een pakketje met speelgoed, boekjes, een bloemetje en kaartje dat wordt afgegeven bij een moeder die coronaklachten heeft. Ook een voorbeeld bij een Afghaans gezin, waar een pakketje met speelgoed werd bezorgd. Toevallig was het jongste kind die dag jarig. Moeder appte: “We hebben in Nederland nog nooit een cadeautje gekregen van iemand anders. Dit is de eerste keer!” Een andere moeder uit Tolhuis, die graag blij met haar dochter op de foto wilde staan, toen tekenspullen en bloemenzaadjes met een kaartje werden langs gebracht. Eveneens veel creativiteit bij bewegingsactiviteiten. Bijvoorbeeld balkongym. Heerlijk om met mooi weer op het balkon gymnastiek te doen. Jij op dat balkon en trainers op het grasveld voor de flat. Je blijft er fit bij. Ook al zit je thuis. Filmpjes hierover te vinden op internet.

Jongeren online

Mohamed Ired zit bij zijn televisie voor een online-Fifa-toernooi met jongeren

Door en voor jongeren is afgelopen tijd veel georganiseerd. Mohamed: “Vanaf 30 maart 2020 is door het Jongerenwerk van Bindkracht10 een online programma opgestart. In samenwerking met afdeling Sportontwikkeling van de gemeente Nijmegen, BeeldbrengersTV & FC Social Work. Zo kan iedere dag - maandag t/m vrijdag – meegedaan worden aan de Beweegchallenge, aan knutselworkshops met Knutsel en Frutsel of aan interactieve online games of voetbaltoernooien. Er zijn special events met jongerenwerkers. Te volgen op het YouTube-kanaal van Bindkracht10 en andere social media (zie hieronder, red). Het hele programma aanbod staat daarop. Vooral het life online programma van Boubaker is razend populair. Er zijn gesprekken met heel verschillende gasten, die allemaal iets met Nijmegen te maken hebben (Oud)Voetballers, acteurs/actrices, zangers, influencers. Ook Burgemeester Bruls. Jongeren willen graag voorbeeldfiguren zien”. Aldus Mohamed.

En meer

Naast de gemeente zijn tal van organisaties actief: Gemeente, Bindkracht10, Sterker sociaal werk, STIP, buurtsportcoaches, Dukenburgse fysiotherapeuten en Woningcorporaties. Er bestaan veel websites, die antwoorden geven op vragen als: ik heb hulp nodig, of ik wil hulp aanbieden? Wat kan ik doen om in beweging te blijven? Vermaak voor kinderen of jongeren; waar kan ik dat vinden? Waar kan ik nu terecht met vragen over geld? Vragen over goedkope maaltijdvoorziening? Met wie kan ik even een praatje maken? Maar ook: mijn Nederlands is niet zo goed. Ik kan alles niet zo goed lezen; wie kan mij helpen?

Allemaal mooi. Maar als ik alles begin te lezen duizelt het me. En ik ben echt niet de enige”.

Pieter: “Wellicht kan Wegwijzer 024 www.wegwijzer024.nl helpen om te beginnen met zoeken. Per soort vraag worden bezoekers van de site doorverwezen naar andere links”. Er blijken daar inderdaad overzichtelijke doorverwijzingen op te staan. Voor ouderen die zelfstandig wonen is www.langerthuisnijmegen.nl belangrijk. Een van de meest complete sites lijkt op dit moment die van ‘Wij zijn Nijmegen’ te zijn: www.wijzijnnijmegen.nl . De online activiteiten voor jongeren zijn op een andere plek te vinden. Mohamed: “jongeren zoeken op Instagram, Snapchat, Facebook, en TikTok (vooral bij meiden populair). Maar lang niet elke jongere weet dit te vinden. We maken daarom gebruik van contacten, die we al eerder hadden door jongerenwerk, sport of andere activiteiten”. Een mooi overzicht voor jongeren biedt de site van Bindkracht10 over jongerenwerk: www.bindkracht10.nl

Intercomgesprekken

 De anderhalve meter norm heeft de wereld van sociale contacten op zijn kop gezet. Pieter gaat daarom op pad langs flats. Met andere partners, maar ook met leden van een studentenvereniging. Op Youtube een filmpje daarover. Pieter: “Wij bellen aan. Alleen. Niet met zijn tweeën voor de deur. Contact verloopt via intercom, maar ook regelmatig “life” via het balkon. Vragen zoals: hoe gaat het, voldoende boodschappen in huis? Zijn er praktische problemen als gevolg van ziekte? De flyer van STIP - in verschillende talen - wordt in de bus gestopt. Voor de flyer klik hier  Met een telefoonnummer voor verdere vragen. Als iets moet worden uitgezocht wordt dat later teruggekoppeld. Verder zijn er gesprekken op andere plekken zoals bij supermarkten. Al die contacten worden heel erg gewaardeerd. Er komt heel wat los als je alleen al vraagt hoe het met iemand gaat. Opvallend is dat mensen zelf vaak al wat geregeld hebben. Of nieuwe contacten hebben gelegd. Angst is er ook. Er wordt nadrukkelijk afstand gehouden. Over hoe het verder gaat met intercomgesprekken bestaat nog geen helderheid. Met name of uiteindelijk alle soorten woningen bezocht kunnen worden”.

Bel!

Op twee pagina’s alles behandelen, gaat niet. Daarom in de volgende Dukenburger weer ruimte voor Oog voor Elkaar in tijden van corona. Ook voor organisaties die niet genoemd zijn. Pieter tot slot: “Als je niet weet waar je het zoeken moet: je bent echt niet de enige. Heb je een vraag of wil je praten? Brieven waar je iets mee moet? De STIP-lijn helpt. In jouw eigen taal. Bel de STIP-lijn: 024-350 20 00. Liever videobellen (dan zie je iemand!) of een appje sturen? Dat kan. De STIP-lijn is nu ook via WhatsApp bereikbaar. Stuur een berichtje naar 06-1343 3934. En houd in eigen omgeving Oog voor elkaar. Nu en in de periode na deze coronacrisis. Dat is en blijft hard nodig”. Aldus tot slot een dringende oproep van Pieter aan iedereen.

De telefoonlijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 17.00 uur.

Bericht mei 2020

Foto’s bij dit artikel zijn overigens mede mogelijk gemaakt door Gemeente Nijmegen