Energietransitie (overgang naar nieuwe energie) gaat niet zomaar. Dat blijkt uit gesprekken met bewoners, bestuurders van gemeenten, woningbouwcorporaties et cetera. In Dukenburg geldt dat voor de nul-op-de-meter-pilot in Meijhorst voor 132 woningen. Zwanenveld en Lankforst komen binnenkort aan de beurt. In een serie wil de Dukenburger bewoners, partijen en instanties aan het woord laten, die dagelijks te maken hebben met invoering van nieuwe energie. De ene keer staan reacties van bewoners centraal. De andere keer komen woningbouwcorporaties of andere partijen aan het woord. Deze keer het woord aan bewoners uit Meijhorst. Wat is er aan de hand? Valt het mee of tegen? Wat kan geleerd worden? Een impressie.

‘Iedere keer weer het wiel uitvinden’

Een opmerking van een bewoonster tijdens een bijeenkomst over Nul op de meter in Meijhorst. Kennelijk de spijker op zijn kop, zo blijkt uit reacties. Velen zullen het herkennen: wanneer jouw woning verbouwd wordt, gaat alles overhoop. Het is onrustig door in- en uitloop. Stoffig. Er valt niet tegenaan te poetsen. Je huis wordt vies en blijft vies. De kans op schade is groot. Grote opluchting als het klaar is. Bij invoering van nieuwe energie bij 132 huizen in Meijhorst komt er een puzzel bij. Je gaat op een heel andere manier jouw huis warm stoken. ‘Je bent niet meer baas over je thermostaat’, zegt iemand. Een ander: “Kan toch niet dat warm water zo snel op is? Je moet lang wachten om onder de douche te kunnen. Als je alleen in huis woont, is dat anders als met een puber in huis”, zegt een moeder. "Geen probleem voor mij", zegt weer een ander. In ieder geval: de energietransitie maakt veel los bij bewoners. In bijeenkomsten of bij ontmoetingen op straat.

Verschillen in overlast en beleving Voor iedereen pakt het anders uit. Het lijkt alsof bewoners er alleen voor staan. Ja, zelfs dat anderen jou niet geloven. Bijvoorbeeld: bij de een zijn gebreken anders hersteld dan bij de ander. Diverse bewoners zijn na oplevering tevreden. Anderen niet. De een: “Ik heb nergens last van. Het is prima gegaan.” De ander: “Er is schade opgetreden die niet of lelijk gerepareerd is.” “Ik heb gekregen wat mij beloofd was”, zegt weer iemand anders. Anderen gaan daar tegenin. Extra plankjes bij voordeur, achterdeur en deur in de woonkamer (wordt regelmatig als punt genoemd) leveren ook grote verschillen in beoordeling op. De een: “Mooi weggewerkt.” Een ander: “Dit kan toch niet.” Voor iemand met een rolstoel zijn die hoogteverschillen vervelend. Niet levensloopbestendig aldus een bewoonster. De daadwerkelijke uitvoering lijkt dus onderling af te wijken. Gezinssituatie, leeftijd of ziekte leiden ook tot grote verschillen in overlast. Maar niet iedereen gelooft dat. “De tegenstellingen worden opgefokt doordat de politiek zich er mee bemoeit”, zegt de een. Een ander: “Ik ben blij dat tenminste één partij (SP) belangstelling heeft voor onze situatie. Dat zouden er meer moeten doen.” Eensgezind: de lucht is droog geworden. Ga je luchten: werkt de warmtepomp veel harder. Gevolg: meer droogte. Lawaaioverlast wordt genoemd. Er bestaat onzekerheid over de hoogte van de nieuwe energierekening. Voor ieder afzonderlijk is die weer anders.

Communicatie

De communicatie wordt door een aantal mensen als moeilijk ervaren. De een: “De woningbouwcorporatie luistert niet. Het loopt over te veel schijven. Terugkoppeling vindt beperkt plaats.” Anderen zijn juist wel tevreden over de corporatie. Soms worden taalproblemen met bouwvakkers gemeld: “Je kan niet even snel wat bijstellen als je ziet dat er iets fout gaat.” Klachten worden individueel bekeken: “Je weet niet waar je recht op hebt.”

Pilot

Veel verschillende meningen dus. “Wie moet je geloven?”, hoor je dan ook. Het is een pilot. Het wiel moet steeds opnieuw worden uitgevonden. Niemand kan alle ontwikkelingen bijbenen. “Bewoners die daar last van hebben, zouden veel baat hebben bij professionele ondersteuners. Bijvoorbeeld de Woonbond”, zo stelt iemand. Er wordt instemmend geknikt. Had misschien eerder moeten gebeuren?

Wordt vervolgd. Volgende keer de beurt aan de professionals.

Bericht maart 2019