‘Rotstreken’

Hebt ú ze al gehad? Van die betrouwbaar lijkende mailtjes waarin staat dat u 8 euro moet betalen om uw inschrijving bij Woningnet te verlengen? De afgelopen 14 dagen kreeg ik er twee. Nu heb ik me nooit als woningzoekende in Amsterdam en omgeving aangemeld dus was het me – gelukkig bijtijds – duidelijk dat het om nep-mailtjes ging. In Nijmegen en omgeving moet je je als woningzoekende aanmelden bij Entree en niet bij Woningnet.

En ook al heb je zo’n nep-mailtje nog niet gekregen, je kunt erop wachten. Maar kijk uit: het is troep, of het nu zogenaamd afkomt van Woningnet, Entree of andere instanties. Woningcorporaties vragen zo écht nooit om geld.

Het lijkt erop dat phishers (digitale oplichters) de laatste tijd misbruik maken van de snelgroeiende woningnood. Steeds meer mensen zoeken tevergeefs steeds langer naar een passende woning. Dan is het laatste wat je wil dat jarenlang opgebouwde rechten verloren gaan. En ja, dan gebeurt na zo’n nep-mail precies waar phishers op hopen. In paniek maak je dan snel geld over. Kassa dus voor phishers, maar jij bent er zelf niets wijzer van geworden.

Iets om je voor te schamen als het jou overkomt? Nee, natuurlijk niet. Geloof me, het kan iedereen gebeuren. Als je betaald hebt, houd het alleen niet voor jezelf, maar meld het (meteen!) bij de Fraude Helpdesk. Deze helpdesk probeert kwalijke praktijken zoveel mogelijk aan het licht te brengen.

Er zijn veel meer vormen van phishing. Vaak doorzichtig, soms heel gemeen. Zoals een regelmatig gesignaleerde (nep)app van kinderen of andere dierbaren met een noodkreet om zo snel mogelijk geld over te maken. Het gaat hierbij vaak om forse bedragen. Je bent extra kwetsbaar omdat iemand uit jouw omgeving in de problemen lijkt te zitten. Maar het gaat steeds om dezelfde truc: er wordt misbruik gemaakt van jouw zorgen om mensen die jou dierbaar zijn of van jouw paniek om geen woning te krijgen.

Ik heb er geen andere woorden voor: het zijn rotstreken!

Toon Kerssemakers