‘Dakproblemen laagbouw Meijhorst’

Na de renovatie van de daken in de laagbouw in Meijhorst zijn er lekkages opgetreden rond de schoorstenen en is er wateroverslag uit de dakgoten. De problemen met de daken en dakgoten zijn nog niet opgelost. Alleen bij enkele koophuizen en aangrenzende huurhuizen is het daklood en voegwerk aangepast/gerepareerd. Dit nadat huiseigenaren met een advocaat gedreigd hadden.

Talis antwoordt: “We werken aan het herstel van deze problemen. Hier wordt een planning voor gemaakt. Er wordt in het tweede kwartaal van 2025 mee gestart. De bewoners die hiermee te maken hebben, worden hierover geïnformeerd.” In de communicatie en vooral het repareren is de woningcorporatie enorm traag. Ook komen ze met een veel lager aantal bewoners die geklaagd heeft over lekkage dan het aantal waarvan de Dukenburger de gegevens heeft. Traag ook omdat er bewoners zijn die bij regen bakjes en teiltjes moeten plaatsen om het lekkende regenwater op te vangen. Ook is met manager wonen Ron van de Molengraft besproken dat veel ouderen niet op zolder komen en dus waarschijnlijk ook niet weten dat het bij hen lekt! Er zou extra aandacht voor deze woningen en bewoners komen. Je zou toch denken dat de corporatie zuiniger op zijn eigen woningbezit is…

Wateroverslag uit de dakgoten

Bij regen horen bewoners dat het water anders loopt dan voor de renovatie. Zo melden veel mensen dat ze horen dat het regenwater op de bak van hun zonnescherm klettert, dat was voor het vernieuwen van de daken niet het geval. Er zijn woningen waarbij het regenwater ‘met bakken’ over de rand van de dakgoot komt en inmiddels voor zoveel overlast heeft gezorgd dat het straatwerk voor de keukendeur is verzakt. Een deskundige die voor de Dukenburger een en ander heeft bekeken vertelde dat het nieuwe pannendak lager uitkomt in de dakgoten waardoor het water anders in de al bestaande dakgoot terechtkomt. Op de foto is dit verschil te zien tussen een oud en een nieuw pannendak. De nieuwe pannen komen ongeveer acht tot tien centimeter lager uit boven de goot.

Talis meldt “We hebben gekeken of de afstand tussen de onderste panlat en de dakgoot hierbij een rol speelt. Dat is niet het geval, die is overal gelijk.” Tsja…

Bewoners worden niet serieus genomen

Vervolgens schrijft Talis: “Ook horen we dat sommige goten, vooral bij hevige regenval, af en toe overlopen. Dit kan komen door ophoping van bladeren in de goten.” Een adres in de 11e straat Meijhorst dat we volgen heeft deze wateroverslag al in mei 2024 gemeld bij de corporatie. Er zijn meerdere keren werkmensen komen kijken die ook aangeven dat de dakpannen verkeerd uitkomen in de dakgoot. Maar al ‘zeven maanden’ heeft niemand de moeite genomen om een trap tegen de gevel te zetten en een en ander te controleren.

Talis geeft dan vervolgens aan: “bewoners kunnen dit probleem vaak zelf oplossen door de goten regelmatig schoon te maken.” Alsof je als bewoner even een trap van zeven, acht meter opklautert, als je al zo’n trap hebt. Daarbij is het voor rekening en verantwoording van Talis zo is te lezen in de bijlage bij het huurcontract. Maar bovenal is dit een voorbeeld van het bij de corporatie veel voorkomende maandenlang niet oplossen van klachten en problemen.

Melden

De Dukenburger is over bovenstaande al maandenlang in gesprek met de woningcorporatie en zal in gesprek blijven. Maar ergens zijn er grenzen! Graag horen we ook van bewoners die zich nog niet gemeld hebben over bovenstaande bij de Dukenburger waar ze tegenaan lopen. Dat kan via info@dedukenburger.nl Maar natuurlijk moeten bewoners problemen wel blijven melden bij Talis via welkom@talis.nl  of (024) 352 39 11.

Bericht december 2024

 

menu