… hoorde we als reactie van een van de bewoners toen er in het maisonnette gebied Meijhorst een brief met naheffing servicekosten in de brievenbus viel. Of de bewoners even een flink bedrag van 100 tot 130 euro wilden ophoesten. Waar de huur via automatische incasso geïnd word hoefde men zich geen zorgen te maken, Talis haalt het dan automatisch van je rekening!
Nou zorgen zijn er wel degelijk en terecht. Tijdens het hele renovatietraject van dit maisonnette gebied rammelt het van fouten en miscommunicatie. En dit bericht kwam hard aan, veel vragen en twijfels volgden. We hebben Talis op 3 juli 2024 direct geïnformeerd en om een reactie gevraagd. Die kwam pas op donderdagavond 11 juli 2024 en alleen via de huurdersbelangenverenigingen.
Het antwoord was teleurstellend: een standaard goedpratertje volgens bewoners en, zo vertellen ze, het klopt niet helemaal. “Tijdens de renovatie heeft de aannemer gebruik gemaakt van stroom. Met een tussenmeter hebben we bijgehouden hoeveel dit precies was. Dit is uit de servicekosten gehaald.” Zo is in de brief te lezen, maar bewoners hebben anders geconstateerd en daar foto’s van gemaakt. (zie foto verder naar onder) Er waren zelfs lagere kosten beloofd omdat er nu ledverlichting geïnstalleerd is en de galerijverlichting door de huurders per huis betaald wordt. Verder was er heel vaak geen trappenhuis- en galerijverlichting en enorm veel overlast.
Ook het schoonmaken dat ook onder de servicekosten valt, “is niet om over naar huis te schrijven” vertelde een bewoner. Wekenlang zijn de trappenhuizen niet schoongemaakt. Dit nog afgezien van het feit dat er al veel klachten zijn over de schoonmaak.
Huurdersverenigingen
We hebben de huurdersbelangenverenigingen gevraagd om te reageren. Een eerste reactie was dat er in juli al meer dat er al meer dan 200 klachten over de servicekosten bij Talis waren binnengekomen, aldus huurdersbelangenvereniging Accio.
Inmiddels had wel een niet met naam genoemde groep brieven opgehangen in de portalen waarin duidelijk wordt gepleit om niet te betalen en automatische incasso terug te boeken. “Er is contact opgenomen met Talis”, schrijft men. En: “Wij willen dat ze eerst goed uitleggen waarom de servicekosten zo hoog zijn.” Het op 11 juli binnengekomen antwoord voldoet voor velen in ieder geval niet!
Oplopende kosten
Is het zo’n hoog bedrag die 100 tot 131 euro?, vroeger we ook in de wijk. Ja, de meeste bewoners hebben het al niet makkelijk. “De huur is met 26 euro per maand omhooggegaan”, gaf een bewoner aan, “Maar de huurtoeslag bleef met 11 euro steken.” Helemaal de vinger erachter krijgen kunnen we niet maar door de wijk heen lijkt het erop dat er toch hier en daar betalingsproblemen zijn. Op 6 augustus 2024 gaf Talis aan dat de naheffing in Meijhorst gemiddeld 81 euro en de hoogste naheffing was 154,07 euro was.
De Dukenburger blijft ook volgen of de renovatie gevolgen heeft in het energieverbruik voor de huurders, vooralsnog twijfelen bewoners hier sterk aan. “Op een warme dag merken we niks van isolatie, dan knal je nog net zo hard je huis uit.” En, “De afzuiging werkt slecht, we hebben nu alweer schimmel in de badkamer.”
Gesprek met de directie van Talis
Naamloos brieven ophangen is niet de weg. Daarom zat de groepering die hiervoor zorgde ook niet aan tafel toen de Dukenburger samen met de huurdersbelangenverenigingen op 6 augustus in gesprek was met directeur bestuurder Ronald Leushuis van woningcorporatie Talis.
Al meteen werd met hem de communicatie besproken waarbij de grootste fout volgens Leushuis was dat de brief op zo’n ongelukkig tijdstip verstuurd was, “dat mag nooit weer voorkomen, precies op het moment dat veel Talis medewerkers op vakantie gaan en dus niet bereikbaar zijn voor vragen.” De uitleg was duidelijk, er is volgens de corporatie in 2023 minder stroom verbruikt dan in 2022 maar helaas hebben de enorm gestegen energie prijzen de boel overhoopgehaald. “En dat precies op een moment dat er een nieuw energiecontract moest worden afgesloten met extreem gestegen energieprijzen als gevolg van de Russische oorlog tegen Oekraïne en de energietransitie.” Schrijft Talis.
Helaas heeft de corporatie het niet helemaal goed gedaan er is in december 2022 (niemand weet dat nu nog) wel vanuit Talis een nog brief gestuurd. “Maar waarom heeft Talis toen niet het voorschot verhoogd, iets wat iedere weldenkende gebruiker wel normaal zou vinden”, vertelt een bewoner wanneer we vrijdags na het overleg navragen of bewoners nog van die brief weten.
“De onrust/onvrede die nu is ontstaan neem ik niet zomaar weer weg, dat duurt nog jaren. Dat is heel jammer.” Vertelt Leushuis die aangeeft zeker mee te willen werken aan een bewonersavond met hoofdonderwerp de servicekosten zoals de huurdersbelangenverenigingen in oktober willen gaan organiseren. Ook vertelt hij dat deze werkzaamheden gebaseerd zijn op een levensduur van 15 tot 20 jaar. Daar hoort een lager budget bij dan voor projecten voor langere levensduur. “Navraag bij bewoners vooraf leverde de wens op om de trappenhuizen op te knappen en toen is dus niet gekozen voor dakisolatie”, legt hij uit.
Voor het verschil in naheffing voor de bijna gelijke woonblokken is geen verklaring gekomen. “We denken hier toch aan misbruik (aftappen stroom) door bewoners”, aldus Leushuis. Melden van ongeregeldheden blijft dus belangrijk.
Bewonerscommissie
Met de start van de renovatie is er veel moeite gedaan om bewonerscommissie te vormen. Deze kregen al snel geen vervolg meer en de leiding van Talis heeft niet gecontroleerd waarom er geen bewonersoverleg meer was. Hier zal nu een inhaalslag gemaakt moeten worden waar diverse bewoners zeker ook een taak zien voor de corporatie. “De wijkbeheerder moet veel meer door de wijk lopen en mensen aanspreken. Vroeger hielpen ze met het opstellen van een mail naar Talis voor een melding of reparatie”, hoorden we. En “ze zouden kaartjes of flyers van de huurdersverenigingen bij zich moeten hebben.”
Het zou heel mooi zijn als er weer een bewonerscommissie zou komen in deze buurt. Zoals nu laat zien bij de NOM (Nul Op de Meter) huizen in Meijhorst. Samen met de huurdersverenigingen kun je een vuist maken. Nu blijft het belangrijk om te melden wat er speelt en welke zorgen er zijn. Ook wanneer het betalen van de servicekosten voor problemen zorgt is het zaak dit zo vlug mogelijk te melden. Het wijkkantoortje, Meijhorst 22-18, is regelmatig bezet door Bernard Brands en Cindy Braspenning, ze kunnen je met veel zaken verder helpen. Als de vlag buitenstaat mag je binnenlopen.
Voor vragen en meldingen, Talis mail welkom@talis.nl of telefoon (024) 352 39 11
Huurdersbelangenverenigingen.
Accio contact: Postbus 9043, 6500 KC Nijmegen. 06-5353 2565. Mail info@hv-accio.nl Website www.hv-accio.nl
De Omslag. Informatie: 06-8387 4353. info@hvomslag.com Website www.hvomslag.com
Via hun websites kun je gratis lid worden.
In de volgende Dukenburger meer over de bewonersavond servicekosten die de huurdersbelangenverenigingen gaan organiseren in oktober.
Bericht augustus 2024