Er is afgesproken dat iedereen in de Europese Unie uiterlijk in 2025 toegang moet kunnen hebben tot snel internet. Nederland heeft zich tot doel gesteld dit eind 2023 te bereiken (momenteel is dat al 96 procent).

De Nederlandse overheid ondersteunt de aanleg van snelle verbindingen door onder andere vlotte vergunningsprocedures. Hierdoor zijn ruim 3 miljoen huishoudens in Nederland aangesloten op glasvezel. In de laatste test van de consumentenbond (april-juni 2020) staat glasvezel bovenaan voor de kwaliteit van internet met de minste storingen. Als tweede komt een verbinding met dsl en op de derde plaats de kabel.

Aanleg Dukenburg bijna klaar

Voor Dukenburg is de aanleg van glasvezel in zijn laatste fase gekomen, maar het gaat soms moeizaam. Als voorbeeld nemen we Meijhorst. Hier had de aanleg eind 2020 afgesloten moeten zijn. Veel komt door onwetendheid, waarbij de gekozen naam van het bedrijf dat de aanleg verzorgt ook niet meewerkt. In ieder geval is dit een van de redenen dat de glasvezelkabel nog niet elk huis is binnengekomen. Glasvezel wordt nu nog gratis tot in huis aangelegd waarbij men niet verplicht is het te gebruiken. Ook in huurwoningen zou de aanleg standaard moeten gebeuren. Nieuwe huurders moeten wanneer ze een woning betrekken gewoon kunnen kiezen tussen glasvezel en kabel. Maakt men de aanlegkeuze voor glasvezel later dan zal er waarschijnlijk wel voor de aanleg betaald moeten worden. Het kan niet zijn dat de ene nieuwe huurder moet gaan betalen voor een aansluiting en een andere huurder ‘geluk’ heeft omdat glasvezel al aangelegd is. Bij de aanleg is men niet verplicht een abonnement van KPN te nemen of zelfs glasvezel te gebruiken. Het koper/adsl-netwerk zal in 2023 wel afgekoppeld worden. Wanneer je nu gebruik maakt van kopernetwerk kun je zonder meerkosten overgaan op glasvezel.

Problemen in hoogbouw

De laatste loodjes gaan moeilijk. In de Meijhorst- maisonnettes lopen we mee met een monteur.

 

In flats en maisonnettes is het vaak een probleem dat de bovenste bewoners alleen aangesloten kunnen worden als de onderburen meewerken en, nog erger, meerdere verdiepingen niet aangesloten kunnen worden als bijvoorbeeld de huurder van een onderliggende kelderbox niet meewerkt. Het kost de aannemer van KPNNetwerk enorm veel moeite en tijd en men loopt vaak tegen een ‘nee’ aan. De kelderboxen waar men wel naar binnen mag, leveren ook verrassingen op. Het blijkt dat in de loop van de jaren veel geknutseld is aan de bekabeling en dan vooral aan de kabels van kabelmaatschappij Ziggo. Bijna alle kabels die wij zagen van deze kabelmaatschappij zijn doorgeknipt geweest en knullig gerepareerd. Het is goed mogelijk dat de kabel-storingsklachten in dit gebied hieruit voortkomen. Ook zagen we compleet teruggetrokken kabels. Deze bewoners kunnen dus geen internet/tv ontvangen via de kabel.

Woningcorporatie doet nog niks

Navraag bij woningcorporatie Talis leert ons dat de corporatie dit helemaal overlaat aan de aannemer van glasvezel. Een ‘nee’ van onderburen, wellicht ook door sociale omstandigheden en/of taalproblemen, betekent dat de woningen daarboven niet aangesloten kunnen worden. De woordvoerder van KPN geeft aan dat het een moeizaam en heel tijdrovend traject is. Ook kwam men er door onze vragen achter dat het maisonnettescomplex als koopappartementen te boek stond en er geen toestemming was van de Vereniging van Eigenaren, terwijl het huurwoningen zijn. Dat ging men rechtzetten. Men ging contact zoeken met de woningcorporatie voor vervolgstappen. Uiteindelijk zal samenwerking tussen de woningcorporaties en glasvezelbedrijf KPNNetwerk nodig zijn om iedereen de gelijke mogelijkheden, in dit geval keuze van glasvezel of kabel, aan te bieden. Misschien kan men met de komende opknapbeurt van de maisonnettes in Meijhorst de kabelaars tegelijk mee laten liften?

Zie ook de Dukenburger nummer 8-2020, pagina 39, (of klik hier) en de Dukenburger nummer 7-2021, pagina 19 (of klik hier). Contact met KPNNetwerk gaat via het contactformulier op de website: www.kpnnetwerk.nl.

Wordt vervolgd.

Bericht mei 2022