Onlangs, om precies te zijn op 2 maart 2022, was Peter Bekker veertig jaar werkzaam bij Verhulst Casuals Herenmode in Winkelcentrum Dukenburg. Daarom ging de Dukenburger bij hem op bezoek. Dit winkelcentrum werd geopend in september 1976. Toen kwam ook deze zaak er al, steeds op de huidige locatie. Peter zelf is hier dus werkzaam vanaf 1982.

Belangstelling voor mode

Als kind al had Peter belangstelling voor mode. Zijn opa en oma hadden een stomerij en kleermakerij aan huis. Opa voorspelde toen al: “Die Peter gaat iets doen in de mode, mogelijk als couturier.” Aanvankelijk begon zijn werk toch in de horeca, maar het werken in de avonden en de weekenden vond hij niet prettig. Toen begon hij in de voormalige modezaak Nestormen aan de Augustijnenstraat. En in 1982 kwam dan dit huidige werk op zijn pad.

Plezier in het werk

Peter moet toegeven dat hij iedere dag met veel plezier naar zijn werk gaat.

 Gelukkig is hij ook zelden of nooit ziek. Hij heeft een prima contact met zijn werkgever, eigenaar Piet Hein Verhulst. Zo’n vier keer per jaar gaan zij er ook samen op uit om op beurzen nieuwe collecties te bekijken en te bestellen. Van zijn werkgever krijgt hij tevens veel vrijheid wat betreft de inrichting van de winkel. Dan lijkt het soms ook een beetje alsof deze van hem is. Peter vindt de winkel in het tussensegment passen, niet heel goedkoop maar ook niet extreem duur. Voorop staan kwaliteit van de producten en degelijke service. Gelukkig heeft men een flinke groep vaste klanten. In de loop van de tijd zijn klanten zelfstandiger geworden. Maar dan nog moet je als verkoper durven zeggen wanneer je iets minder geschikt voor een klant vindt. “Klanten komen weleens terug als bij een kledingstuk na drie jaar een knoop loslaat. Maar er was ook een klant die met een broek van acht/negen jaar oud terugkwam. Deze was enigszins verbleekt. Uit coulance wilde die klant een nieuwe broek. Zo’n service is natuurlijk een brug te ver.” Over drie-en-een-half jaar mag Peter met pensioen, maar … zo lang hij dit werk nog leuk vindt leeft hij daar niet echt naar toe.

Verbouwing/renovatie

  De huidige aanpassing van het winkelcentrum is ongelooflijk ingrijpend. “De meeste mensen hebben daar geen weet van of zicht op. Alleen al de asbestverwijdering heeft twee jaar in beslag genomen. Op het stuk tussen de bibliotheek en de supermarkt is al te zien dat de plafonds zwart worden. Dat oogt misschien niet zo fraai, maar op den duur komen daar witte bogen onder en ontstaat er een mooi zwart-witcontrast.” Peter kan er sowieso niet goed tegen wanneer mensen alleen maar negatief praten over het winkelcentrum. Natuurlijk gaan er weleens winkels weg, maar dat is overal zo, in het centrum en ook in andere steden en dorpen. Peter gelooft niet dat dit met de (hoge?) huurprijs te maken heeft. Het mag duidelijk zijn dat winkels klanten nodig hebben en wanneer dat te weinig gebeurt is er geen droog brood te verdienen.

Verder moet men niet vergeten dat het winkelcentrum met maar liefst veertig eigenaren te maken heeft. Dus dan kost het tijd om een en ander voor elkaar te krijgen. Het is daarom even afwachten hoe alles concreet gestalte gaat krijgen. Peter heeft er alle vertrouwen in en blijft geloven in het winkelcentrum en is daar enthousiast over! Hij memoreert nog dat er in het begin geen kap op zat. Na een sneeuwbui moest er voor de winkel eerst sneeuwgeruimd worden. De overkapping kwam tien of vijftien jaar na de opening.

Bericht maart 2022