Update renovatie en de acties van bewoners

Eind augustus 2020 is er gestart met de werkzaamheden aan en in de appartementen van het hoogbouwcomplex aan de 16e en 17e straat Meijhorst. Naast een betere isolatie met onder andere HR+++ glas en gevelbeplating, krijgen de woningen zonodig nieuwe keukens, toilet en badruimte. Bewoners waar keuken/toilet/douche vernieuwd worden kunnen naar een zogenaamde rust/logeer woning. In de nieuwsbrief lezen we reacties van bewoners die hun ervaringen deelden. In deze nieuwsbrieven ook duidelijke uitleg van de werkzaamheden en gebruikers tips. Daarnaast is er voor bewoners ook een handleiding, een ‘Gebruikersboekje Vijverhorst’ met daarin een overzichtelijk uitleg van onder anderen het ventilatie- en verwarmingssysteem.

 We mochten bij Gerrie en Frans Schraven die op de 7e verdieping wonen komen kijken en spraken met Piet Peters. In de loop van de werkzaamheden mogen we bij hun terugkomen.

< Gerrie legt de bediening van het ventilatiesysteem uit.

Hieronder ook reacties van bewoners en woningcorporatie Portaal.

  In oktober 2020 startte ook de werkzaamheden in de bergingen. Hier worden leidingen en het plafond geïsoleerd en er zijn nieuwe berging- en toegangsdeuren geplaatst. Ledverlichting samen met het nieuwe hang- en sluitwerk moeten het veiligheidsgevoel verhogen. Bewoners moesten hiervoor de bergingen bereikbaar maken. De overtollige spullen konden gedumpt worden in containers die de woningcorporatie hiervoor beschikbaar stelde.

-----------

Stap voor stap wordt ook de verwarming aangepast. Samen met de goed geïsoleerde woning, de nieuwe verwarmingsinstallatie op het dak en het nieuwe ventilatiesysteem zal er straks energiezuiniger verwarmd worden. Alle woningen krijgen op de radiatoren nieuwe radiatorkranen. Dan zal het zoals bij veel van deze projecten wel wennen worden voor de bewoners. De radiatoren worden niet meer zo heet zoals voorheen. De gevoelstemperatuur in de woning wordt heel anders, geen afstraling meer maar een constante temperatuur in je huis. Ook zal het opwarmen langzamer en geleidelijker gaan en moet men niet ’s avonds voor het naar bed gaan de verwarming lager zetten.

In de instructiefilmpjes op de website van juni 2020 en in de nieuwsbrief van december 2020 geeft woningcorporatie Portaal aan dat de verouderde verwarmingsinstallatie problemen geeft. Zo kan het langer duren voordat het warme water de woningen bereikt. “Men doet er alles aan om een goed functionerend verwarming- en warmwatervoorziening in stand te houden tot de vernieuwing van de totale verwarmingsststeem in april/mei 2021”, meld de woningcorporatie. Dat dit volgens de bewoners niet geheel lukte, bleek uit de berichten die begin maart in de media kwamen. Oud zeer samen met de verwarmingsklachten van dat moment zorgden voor heel veel onrust die zelfs de landelijke media bereikte. Inmiddels zijn er maatregelen genomen en is gestart met het vernieuwen van de installatie.

Acties

De bewoners hebben actiegevoerd, de Dukenburger sprak met de woordvoerders: Lonneke, Lia en Lucienne. “Toen tijdens de winterkou in februari voor de zoveelste keer storingen in de verwarmingssysteem ons in de kou hadden gezet was voor ons de maat vol. Al jarenlang hebben we de problematiek aangekaart en klachten gemeld, zowel schriftelijk als telefonisch. Maar, ondanks herhaalde toezeggingen om structureel een oplossing te bieden, bleven storingen komen. Volgens Portaal zou de renovatie alle problemen definitief verhelpen. Die renovatie zou in 2016 beginnen maar de start is uitgesteld tot uiteindelijk augustus.” De acties hebben geleid tot een serie gesprekken met Portaal over hoe alle problemen wél behoorlijk kunnen worden opgelost. Lia, Lonneke en Lucienne voegen hieraan toe: “Communicatie met Portaal over klachten moet verbeteren. Niet meer over zoveel schijven gaan. Bij vermelde nummers moet de telefoon worden opgenomen. Contactpersonen dienen echt op afgesproken tijden aanwezig te zijn. Bewoners horen terugkoppeling te krijgen over ingediende klachten. Daarnaast wordt ook gepraat over een compensatieregeling.”

“De Klachtencommissie Woningcorporaties gaf ons in 2016 al gelijk”, vertelt. Lucienne: “Toen had de ketel al veel storingen.” De commissie erkende in zijn uitspraak dat er veel problemen waren. Die moesten tussen de woningcorporatie en de bewoners worden opgelost. Doordat afhandeling van klachten aan een callcenter werd uitbesteed, dat vervolgens zelfstandig ging overleggen met bedrijven, ontbrak aan goed zicht op problemen.

Reactie Portaal

“De bewoners hebben echt een punt met hun bezwaren”, zo geeft Wieke van Veldhuizen, manager huisvesting Nijmegen, aan. “Inmiddels heb ik tweemaal overleg gehad met een vertegenwoordiging van bewoners. We hebben concrete afspraken gemaakt over de punten die zij hebben aangedragen. De storing aan de ketel is verholpen, maar dat heeft echt te lang geduurd. Terecht dat bewoners zich verweren. We gaan ervan uit dat met deze renovatie, waarbij we flats compleet isoleren, en aanpak van de overige klachten bewoners weer prettig en comfortabel kunnen wonen in Vijverhorst. Er zal zeker méér tijd en aandacht besteed worden aan directe mondelinge communicatie en bereikbaarheid. Het is allemaal over teveel schijven gegaan.” Er zijn vervolggesprekken gepland. Voor eind 2021 dienen afspraken te zijn uitgevoerd. Volgens bewoners én Portaal. “Zodat we vertrouwen in een goede aanpak weer terug kunnen krijgen’, voegen alle drie bewoners hieraan toe. En: “Over compensatie moet eind april een akkoord liggen.”

In april 2021 kwam het bericht dat elk huishouden van de Vijverhorst een tegemoetkoming krijgt van 500 euro. “Ook kunnen bewoners zelf klusjesmannen inzetten om andere gebreken, los van renovatie, op te lossen.” Lucienne bevestigt telefonisch dat bewoners inmiddels zwart op wit deze toezeggingen in huis hebben. “Iedere bewoner heeft van Portaal zelfs een QR-code gekregen om snel rechtstreeks afspraken te maken met klusjesmannen.” Men is tevreden over deze stappen van Portaal en heeft nu méér vertrouwen in een goede afloop.

-------

Buitenschil

Begin 2021 is begonnen met het isoleren van de kopgevels, vernieuwen van de beglazing en het verwijderen van asbestpanelen. Voor de werkzaamheden aan de kopgevel werd in februari de eerste steiger opgetrokken aan de oostelijke gevel. De werkzaamheden aan de buitenschil zullen twaalf dagen per woning duren. Bewoners in een dagplanning gekregen. Per woning zal verder gecommuniceerd worden. Voor het hele renovatieproces is veel informatie te vinden. Naast een wekelijks spreekuur, contactpersonen op de bouw, duidelijke brochures, een bewoners handboekje en een nieuwsbrief staan er op de website veel uitlegfilmpjes die openbaar in te zien zijn. Voor de bewoners is er nog een app met actuele informatie.

Bericht april 2021