We fietsen meer, heel goed. We fietsen ook meer met aanhanger of bakfiets met kinderen maar werkt de wegbeheerder hieraan mee? Helaas niet.

Veel valpartijen door blijven haken met fietstassen bij dit soort obstakels

Ons land is bezaaid met paaltjes, hekjes en versmallingen met stoepranden op de fietspaden, levensgevaarlijk. Ook de wildgroei in fietssluizen is zwaar ontmoedigend. Voor fietsaanhangers en bakfietsen zijn deze al vaak niet te nemen, ook met fietstassen zit je vaak al klem. Om nog maar niet te spreken over mindervaliden met een scootmobiel, deze mensen worden gewoon ‘doorgang-gediscrimineerd’. Zo komen deze mensen vaak klem te zitten bij het bruggetje van de 29e straat Meijhorst naar stadspark Staddijk. Maar ook Malvert, van en naar het fiets/voetpad langs het Maas en Waalkanaal kent zulke obstakels. En er zijn meer benadeelden zoals mensen met een driewieler of ligfiets, of neem de rolstoelfietsen van de verzorgingshuizen in ons stadsdeel.

Iedereen recht op doorgang

 

Let wel, niet mogen fietsen betekent niet dat de toegang je ontnomen mag worden om lopend met de (bak)fiets en eventuele aanhanger een pad te gebruiken. Bedoeld om brommers te weren is dan het commentaar. De wegbeheerder heeft wettelijk de vrijheid om obstakels te plaatsen. De handboeken hebben het niet over hekjes, maar hierin lezen we: “Een wegbeheerder die fietsvriendelijk wil zijn denkt er ook niet aan. Die zoekt naar andere oplossingen om brommers te weren of zorgt ervoor dat kruispunten zo zijn vormgegeven dat fietsers niet per hek worden afgeremd.” In de handboeken staat ook duidelijk dat de ruimte op fietspaden tussen de paaltjes, hekjes en stoepranden minimaal 1 meter 60 moet zijn. Maar dat is helaas zeker niet de huidige praktijk.

Door bladeren en schaduw gevaarlijke stoepranden

Ook op de zichtbaarheid van hekjes en paaltjes is veel aan te merken. Bekend is dat dit soort obstakels toch wel veel ongelukken veroorzaakt, de kleine ongelukjes niet eens meegerekend.

Gevaarlijke situatie gespot? Meld het via de ‘Meld & herstellijn’.

Bericht oktober 2020

Bronnen ANWB en Fietsersbond

Tien jaar geleden zijn er in samenwerking met bewonersorganisaties, het WIG (Werkgroep Integratie Gehandicapten) en wethouder Lenie Scholten enkele Dukenburgse wijken rolstoel en scootmobiel vriendelijk gemaakt. Helaas zijn in de loop van de jaren bij herbestrating hiervan veel aanpassingen weer verdwenen. En het beloofde ruimer maken van fietssluizen is nooit goed van de grond gekomen.