‘Bijeenkomst rol inwoners in het toekomstige warmtebedrijf’

Op 22 april 2024 vond een bijeenkomst plaats van de gemeente Nijmegen over het toekomstig warmtenet. De bijeenkomst ging over de rol van inwoners in het toekomstige warmtebedrijf. Om het warmtenet in de toekomst aan te leggen richting Dukenburg is een warmtebedrijf nodig. De gemeente en het Gelders Warmte Infra Bedrijf (GWIB) zullen daarin samenwerken om betrouwbare, duurzame en betaalbare warmte te kunnen leveren, nu en in de toekomst. Binnen het nog op te richten warmtebedrijf is er ruimte voor inwoners van het stadsdeel Dukenburg. Zij kunnen georganiseerd deelnemen – en daarmee invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Op dit moment is daarvoor 10% van het warmtebedrijf gereserveerd.  

Verschillende bewoners(organisaties) uit Dukenburg waren aanwezig en hebben hun zorgen en vragen gedeeld. Er leven bij hen nog veel vragen, bijvoorbeeld over het proces naar het warmtenet toe, de kosten en de duurzaamheid. Deze avond was een eerste aftrap van het proces. We organiseren nog meer momenten waarop inwoners uit Dukenburg kunnen meedenken over het toekomstige warmtebedrijf, en de rol van inwoners daarin.

Heeft u interesse in het onderwerp en/of ideeën over hoe u een rol zou willen spelen in het toekomstig warmtebedrijf?

Stuur dan een e-mail naar Lotte Barrance (omgevingsmanager) via

duurzaamwonendukenburg@nijmegen.nl  We nodigen geïnteresseerden uit Dukenburg graag uit voor vervolgbijeenkomsten hierover.

Meer informatie over het warmtenet kunt je klik hier vinden.

Bericht mei 2024          

Verslag 1e bijeenkomst warmtebedrijf voor Dukenburg’

Aanwezig: zeventien inwoners van Dukenburg, waarvan enkele uit de wijk Zwanenveld en Lankforst-Noord. Aanwezig zijn vertegenwoordigers van huurdersvereniging Accio, HuurdersBelangenNijmegen, huurdersvereniging Omslag, Bewonersplatform Aldenhof, Klankbordgroep, VvE Karel de Grote Toren, Wijkmakerij Dukenburg en bewoners. Aanwezig namens de gemeente Nijmegen: projectleider Dukenburg Warmtenet, omgevingsmanager, senior communicatieadviseur en communicatiemedewerker.

Om het warmtenet aan te leggen richting Dukenburg in de toekomst is een warmtebedrijf nodig. De gemeente en het eveneens publieke Gelders Warmte Infra Bedrijf – afgekort GWIB – zullen daar een aanzienlijke rol in gaan spelen om betrouwbare, duurzame en betaalbare warmte te kunnen leveren, straks en in de toekomst. Ook is er binnen het nog op te richten warmtebedrijf ruimte voor inwoners van het gebied Dukenburg (afnemers) gereserveerd. Zij kunnen georganiseerd deelnemen – en daarmee invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Op dit moment is daarvoor 10% van het warmtebedrijf gereserveerd.

Deze avond is bedoeld als eerste aftrap van het proces. Voor deze avond zijn bewoners uitgenodigd die eerder betrokken zijn geweest bij een klankbordgroep voor het project, huurdersverenigingen, bewonersplatforms uit Dukenburg (Aldenhof en Weezenhof), VvE besturen waar contact mee is geweest en Wijkmakerij Dukenburg. = Aanvullend is het doel samen te bespreken hoe we meer mensen uit Dukenburg bij dit proces kunnen betrekken.

Welkom. Omgevingsmanager Lotte stelt zich voor en geeft uitleg over het doel van de avond inclusief voorstelronde medewerkers gemeente Nijmegen.

Voorstelronde door bewoners. Reden van aanwezigheid:

• Nieuwsgierigheid;

• Betrokkenheid; • Benieuwd naar werkwijze;

• Interesse; • Aangeven dat we ons een vergeten groep voelen (eigenaren in het gebied);

• Angst voor hetgeen wat komen gaat, daarom willen weten wat er speelt.

Deelnemers gaven aan om verschillende redenen trots te zijn op de wijk; met name de mooie groene wijk die Zwanenveld/Lankforst is, als ook de betrokkenheid van aanwezige organisaties, zoals de huurdersverenigingen.

Veelgenoemde zorgen over het proces rondom het warmtenet tot nu toe en de werkwijze van de gemeente daarbij:

• Ontevreden/gefrustreerd over de huidige werkwijze vanuit de gemeente; waaronder veel wisselingen van personeel.

• Te weinig tot geen communicatie naar huiseigenaren: ‘Ik wil weten wat ik nou het beste kan dóen.’

• ‘Dukenburg wordt door de gemeente als afvoerputje behandeld.’

• Bang om te veel te moeten betalen;

• Boosheid / verzet / cynisch / frustratie over gang van zaken; • Achterstallig onderhoud (afval, onderhoud wegen en groen) helpt niet in het winnen van vertrouwen van de gemeente;

• Enkele aanwezigen reageren positief over het idee van het warmtenet, en het duurzame aspect hiervan. Zijn alleen negatief over de aanpak vanuit de gemeente. Meer communicatie is nodig.

Projectleider: Spreekt begrip uit over de zorgen die bewoners hebben. Geeft uitleg waarom we vanavond deze bijeenkomst hebben en herhaalt het doel van de avond.

• Er is veel verweer en onbegrip vanuit het publiek over het warmtenet. Vooral aan de betaalbaarheid wordt getwijfeld, maar er wordt ook herhaaldelijk hardop gevraagd waarom men een warmtenet zou willen. Vragen als ‘Waarom is het al zolang stil en waarom gebeurt er niets?” blijven naar voren komen. Ook geven verschillende bewoners aan dat er bepaalde beloftes zijn gedaan (door gemeente, woningcorporaties etc.) naar de inwoners toe die tot dusver nog niet nagekomen zijn. Huiseigenaren voelen zich niet goed (genoeg) gehoord.

• Enkele aanwezigen zijn verontwaardigd en vragen zich af of dit nou de duurzaamste en meest betaalbare manier is om van het gas af te gaan. Volgens een bewoner is deze aanpak totaal niet duurzaam, gezien er veelal meer afval verbrand wordt om meer warmte op te wekken. 

Projectleider: Pakt de presentatie op en legt uit dat we beter geen discussie kunnen hebben over of een warmtenet wel of niet gewenst is, maar welke rol inwoners willen/kunnen innemen in het warmtebedrijf. In 2022 is namelijk een wijkwarmteplan vastgesteld door de raad waarin het warmtenet als beste optie naar voren kwam qua betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Dit is dus ook de richting die (democratisch) gekozen is. Het gesprek dat we nu willen voeren gaat over de mogelijke rol van inwoners in dat warmtenet. Geeft tevens uitleg waarom het warmtenet in publieke handen zal worden georganiseerd, anders dan op veel andere plekken in het land.

Hij legt ook uit waarom het hele traject zo lang duurt en hoe het zit met de betaalbaarheid van het warmtenet. Voor de eerste ca. 650 corporatiewoningen hebben Talis en Woonwaarts draagvlak opgehaald en zijn concrete prijsafspraken gemaakt. Voor de rest van het warmtenet zijn de exacte kosten nog niet bekend omdat het warmtebedrijf nog opgericht moet worden. Maar doordat we het in publieke handen willen organiseren, hou je de controle en invloed over belangrijke waarden zoals de prijsvorming en de bron. Een nutsvoorziening is een functie voor algemeen belang en heeft niet winstmaximalisatie als doel.

• Discussie in het publiek over wederom de betaalbaarheid. Maar ook over de winstmaximalisatie van bijvoorbeeld bedrijven zoals Vattenfall in Nijmegen-Noord. De inwoners hebben twijfels of het daar nu zo goed werkt.

Communicatieadviseur: Geeft uitleg en voorbeelden waarom het warmtenet in Noord zo fijn is ten opzichte van Kolping, waar ze eerst woonde. Vooral het aspect dat er weinig onderhoud vereist is, maar dat alles prima werkt verbaast inwoners in zekere zin.

• Inwoner geeft aan dat het veelal een wij (bewoners) / zij (overheid)-spel is geworden, doordat de overheid te veel zich als een marktpartij is gaan gedragen. Mede daardoor mist het ‘wij’-gevoel en ontbreekt het draagvlak. Behoefte is om ‘wij’-gevoel te creëren: dat het warmtenet van ons allemaal is. De inwoner stelt voorop dat we alleen met samenwerking vanuit de buurt de energietransitie kunnen realiseren.

Projectleider: Benoemt de besluitvorming van de gemeente en hoe men hierin een rol in kan spelen.

• Opmerking: veelal gebrek aan goede, maar ook duidelijke informatie en/of uitleg die bewoners tot nu toe hebben ontvangen. Er heerst veel bezorgdheid over het financiële plaatje, de haalbaarheid van het warmtenet en de betrouwbaarheid.

Vragen en suggesties namens de bewoners:

• Vraag van bewoner over de rol van de bewoners over het warmtenet. Waarom kunnen niet alle bewoners een aandeel krijgen in het warmtenet? Een soort fonds vanuit de gemeente waarmee we iets kunnen doen voor de buurt.

• Kan de gemeente niet een faciliterende rol spelen in dit verhaal?

• 21k bewoners van Dukenburg, hoe spreek je namens de achterban? Wie kan ons vertegenwoordigen?

Namens wie wordt gesproken?

Hoe kunnen we stemmen bundelen als het gaat om energie en warmte?

• Hoe borgen we duurzame warmte?

• Is er een plan b, c, d? Voor als de ARN geen warmtebron meer is, in de toekomst?

• Wat kost het? Wat betekent het voor mij? Wat moet ik doen?

Projectleider: Gezien de tijd (21.00 uur) slaan we een deel van de presentatie over en gaan we gezamenlijk in gesprek over bovenstaande vragen vanuit de bewoners.

Projectleider:

De 4 vragen willen we graag behandelen:

1. Wat vindt u belangrijk bij de opstart van een warmtebedrijf en de rol van inwoners daarin?

– Wil men alleen medezeggenschap of echt aandeelhouder zijn voor het warmtebedrijf?

Integrale aanpak?

– Wie is ertegen? We zijn allemaal voor een

2. Welke taken en verantwoordelijkheden kunnen inwoners op zich nemen en wat heeft u daarvoor nodig?

3. Welke kansen en uitdagingen ziet u bij het betrekken van inwoners bij het warmtebedrijf?

4. Welke lokale bewonersinitiatieven zijn er al in Dukenburg? Wat maakt deze initiatieven succesvol?

21.25 uur – Specifieke antwoorden op bovenstaande vragen blijven uit vanwege de discussies die er is ontstaan. We stoppen met deze bijeenkomst gezien de tijd en bespreken de vervolgstappen. 

—-

Hoe nu verder?

– Handreiking wordt gedaan betrokken te blijven en samen te zoeken naar meer betrokkenheid vanuit bewoners. Delen van informatie naar je buren of achterban in Dukenburg is gewenst. Deelnemers doen de suggesties om informatie te delen in de Dukenburger, Facebookgroep (Wij Zijn Samen Dukenburg), de Brug, en via huis- aan huis brieven.

– Aanwezige redacteur geeft aan een verslag te willen plaatsen in de aankomende Dukenburger.

– Willen aanwezigen fungeren als een soort klankbordgroep voor het project?

Aanwezigen geven aan veel behoefte te hebben aan een vervolgbijeenkomst. Gemeente geeft aan vlot over deze avond terug te koppelen en de aanwezigen opnieuw uit te nodigen.

—–

bron: huurdersbelangenverenigingen

menu