Vrijdag 1 oktober en zaterdag 9 oktober van 9.30 tot 13.00 uur 2021. Inloopochtenden telefooncentrale Dukenburg, Meijhorst 11-09.
Het aanleggen van de glasvezelkabels in de straten van Dukenburg ging voorspoedig. Dat hier en daar de bestrating er niet zo mooi uitkwam is iets wat eigenlijk na alle graafwerk geconstateerd kan worden. Een melding bij de Meld&Herstellijn is het enige wat dan overblijft.
Ook ging het onder de weg doorspuiten van kabels niet overal even succesvol. In de 11e straat Meijhorst ontstonden meerdere verzakkingen die gerepareerd moesten worden.
Afspraken niet nakomen
Schade in tuinen is een ander verhaal. Daarvoor moet je bij KPNNetwerk zijn. Dat blijkt in veel gevallen niet zo goed te gaan. Niet bereikbaar, niet reageren ook op terugbelverzoeken. Kortom, bewoners blijven met de brokken zitten.
Ook het aansluiten in de huizen ging minder succesvol, zo blijkt uit de vele meldingen op sociale media. Men komt de afspraken niet na.
Veel mensen die een afspraak maakten namen daarvoor vrij en wachtten vervolgens vergeefs op de monteurs. “Zat weer voor niks thuis, na lang in de wacht staan belooft men een terugbelverzoek maar, wat verrassend, ook dat komt niet”, vertelt een flatbewoonster in Meijhorst. Zo zijn er tientallen berichtjes van niet nagekomen afspraken te lezen op sociale media. Ergerlijk is dat er zelden of nooit uitleg komt waarom men niet is geweest als er al uitleg komt. Er zijn bewoners die al vanaf december 2020 wachten op antwoord en aansluiting op glasvezel.
Verwarrende naamgeving
Verwarrend is ook de naamgeving van het aanlegbedrijf en de provider KPN. Reggefiber was oorspronkelijk de maatschappij die in Nederland glasvezel aanlegt. Na verkoop is de naam veranderd in KPNNetwerk. Een onafhankelijk bedrijf wat niks met de provider KPN te maken heeft. Veel aanlegklachten komen hierdoor bij de provider. Het glasvezelnetwerk is weliswaar onderdeel van KPN, maar dit netwerk is én blijft open voor elke provider.
Open dag
Zaterdag 10 juli 2021 was er een open dag bij de telefooncentrale in Meijhorst. Ook was het mogelijk een kijkje te nemen in de nieuwe glasvezelcentrale. Hier laat KPN zien zijn zaakjes wel goed voor elkaar te hebben. Goed geordend per wijk komen de honderden glasvezeldraden hier bij elkaar. Bewoners die wel het geluk hadden snel aangesloten te worden beamen dit door te melden dat men na oversluiten storingvrij signaal heeft. Daarvóór, met een koperdraadverbinding, was dit zeker niet het geval. Het resetten van het modem was bij velen een routinematige bezigheid geworden.
Wat te doen bij klachten
Op de opendag gaf de gebiedscoördinator van KPNNetwerk, mevrouw Baljet, aan dat het absoluut niet de bedoeling is dat het moeilijk mag zijn voor een bewoner om een klacht in te dienen. Ze vraagt klachten te blijven melden via het contactformulier op de website: www. kpnnetwerk.nl. Scrol op de website helemaal naar beneden en klik op klantenservice, te vinden rechtsonder op de pagina. Klik in het linker rijtje op: ik krijg glasvezel. En vervolgens in het rechter rijtje: ik heb een klacht, waar kan ik deze indienen? En vervolgens wordt de link naar het contactformulier zichtbaar.
In overleg met KPNNetwerk en Volker Wessels Telecom is besloten inloopochtenden te organiseren op vrijdag 1 oktober en zaterdag 9 oktober van 9.30 tot 13.00 uur. Hier kunnen bewoners met al hun vragen en klachten terecht omtrent de aanleg van glasvezel. Hierbij zal ook provider KPN aanwezig zijn. Locatie: telefooncentrale Dukenburg, Meijhorst 11-09.
Bericht september 2021