’50 al vaak te snel’

Dinsdagavond 18 juni kwamen Talis-huurders van de laagbouw in Meijhorst voor de tweede maal bijeen in wijkcentrum Dukenburg. Naar aanleiding van de vragen uit de enquête van eind 2023 en vragen die op de eerste bewonersavond gesteld zijn, waren ditmaal gasten uitgenodigd. Zo waren onder andere de wijkregisseur van de gemeente Patrick Janssen, wijkagent Marc Schopman en, nieuw voor Dukenburg, Jordy van Handhaving aanwezig.

Uitleg over snelheden in de wijk

Bernard Brands, wijkbeheerder van Talis, ontving de mensen samen met collega’s Cindy en Cherifa. De aankondiging was huis-aan-huis gedaan met een flyer. De opkomst was dan ook beter dan de eerste avond. Er waren 25 bewoners gekomen, huurders en een enkele huiseigenaar. Helaas misten we weer de huurdersbelangenverenigingen die, zo hebben we nagevraagd, niet waren geïnformeerd. Op de volgende bijeenkomst met meer huurderszaken zou het dan wel belangrijker zijn.

Onveiligheidsgevoel

De meeste vragen deze avond kwamen over veiligheid en het onveiligheidsgevoel van sommige bewoners. Wijkagent en handhaver beantwoordden veel vragen, waarbij toch weer was op te merken dat veel dingen gewoon acceptatie nodig hebben. Iedereen mag in Nederland gaan en staan waar hij wil. Als men in de auto blijft zitten op een parkeerplaats mag dat gewoon. Net als die jongeren die gezellig staan te kletsen bij dat parkje.

Is er nu wel overlast, bijvoorbeeld herrie, vernieling of langdurig hard praten in de nachtelijke uren, meld het dan via de Meld&Herstellijn en laat de beoordeling over aan handhaving en jongerenwerk. Maar nog belangrijker: zo’n melding komt in de systemen te staan en bij vaker voorkomen gaat er duidelijker op gereageerd worden.

Hard rijden

Gevoelig punt bij veel bewoners is het volgens hen het te hard rijden op de rondweg in Meijhorst. Lastig, want het is vaak een gevoelskwestie. Een auto of motor die veel lawaai maakt, rijdt voor het gevoel al vlug te snel. Maar is dat ook zo? In het verleden hebben diverse bewoners al eens met een wijkagent met de ‘laser gun’ mogen meekijken en daar viel het ook al op dat de snelheden toch niet zo hoog waren.

Wijkagent Marc vertelde ook dat het ondoenlijk is overal te controleren. Net als bij andere zaken is er gewoon geen personeel genoeg voor. Ook hier laat het weer zien dat meldingen belangrijk zijn. Hoe meer meldingen hoe meer controles. Vervolgens gaat men indien mogelijk kijken of er andere maatregelen genomen moeten worden. Het gaat dan om echt onveilige situaties en plekken waar misschien de weginrichting sneller aangepast moet worden.

Bjorn Kouwenberg van afdeling verkeer van de gemeente Nijmegen liet op het scherm zien dat er precies per straat bekend is hoe snel er gereden wordt. Allerlei digitale systemen laten nu eenmaal hun sporen na. Bijvoorbeeld de navigatie in de auto’s.

Te weinig parkeerplekken

Ook ging het gesprek nog even over parkeren in de wijk. Het is niet zo dat de parkeerplek voor de deur geclaimd kan worden! Ook is er op sommige plekken en bepaalde tijdstippen te weinig parkeerruimte. Ook dat is een gegeven waarmee we moeten leven. In gesprek gaan met buren en er samen uitkomen is dan het devies. Er zullen, wanneer er straks meer elektrische voertuigen komen, weer andere problemen zijn. Die laadpalen moeten toch ergens komen! Dan is er ook de komst van meer parkeervergunningplekken/betaald parkeren. Dukenburg zal ook hiervan niet verschoond blijven. Zeker niet als bewoners er niet samen uitkomen en het bij de gemeente aankaarten. Sinds kort zijn de regels veranderd en kan een kleiner percentage bewoners betaald parkeren aanvragen. (Zie de Dukenburger nummer 5-2024 pag. 27.)

In september verder

Op 10 september, zal er weer een bewonersoverleg zijn. Dan zal de technische dienst van Talis uitgenodigd worden. Er zal dan gesproken worden over onderhoud en waarschijnlijk ook weer over melden van klachten. Dat laatste blijft, of het nu over gemeentelijke zaken, politie of de woning gaat, een punt waar men niet over uitgesproken raakt. Melden bij Talis, mail welkom@talis.nl Telefoon (024) 352 39 11.

Er komt op de rondweg in Meijhorst op proef een ‘smiley-bord’ te hangen. Met een verdrietig gezichtje wanneer er te hard gereden wordt en een lachebekje bij juiste snelheid,

Bericht september 2024

Hoe te melden

  • Het beste werkt een melding via de Meld&Herstel-app. Zoek in de Play-Store bij een Android toestel of op een iPhone in de Appstore naar Meld en herstel Nijmegen en download de app. Voer vervolgens je persoonlijke gegevens in. Wanneer de app geïnstalleerd is kun je via de knop melding maken, je klacht of opmerking invoeren. Eerst kun je een foto maken die in de melding meegenomen wordt. Vervolgens moet je een categorie kiezen en op de volgende pagina kun je de melding zo duidelijk mogelijk omschrijven.
  • Bellen kan ook. Bel onder kantoortijden naar 14 024, spreek als erom gevraagd wordt duidelijk de plaatsnaam Nijmegen in en geef aan de centralist(e) aan dat je een melding wil doen voor Meld en Herstel.
  • De derde mogelijkheid is via het digitaal formulier op de website www.nijmegen.nl > diensten > Meld en Herstel > groene knop melden via de website. Die laatste mogelijkheid is handig wanneer je op je mobiel bij fel zonlicht minder goed ziet en ook bij slecht weer is het behaaglijker de melding binnenshuis te doen. Maar ook voor ouderen is het toetsenbord van een laptop of pc vaak makkelijker dan dat kleine schermpje.

Melden via de app of de website kan 24/7.

menu