‘19 april Dag van de fietshelm’

Jaarlijks lopen 12.500 fietsers hersenletsel op. Door een helm te dragen kan dat aantal fietsdoden met 50 tot 70 procent afnemen. Een volwassen mensenhoofd weegt 4,5 a 5.5 kilo, dat hou je bij een val niet in bedwang…

In grote lijnen is de verkeersveiligheid in Nederland de afgelopen tientallen jaren sterk verbeterd. Het aantal (dodelijke) slachtoffers is afgenomen van bijna 1200 rond de eeuwwisseling naar 737 drieëntwintig jaar later. Grootste en helaas stijgende aantal van de huidige slachtoffers is de fietser met 291 slachtoffers. Meer oudere fietsers zijn dankzij een elektrisch ondersteunde fiets gaan fietsen terwijl ook steeds meer mensen door kosten en milieu inzichten het stalen ros bestijgen.

Fietshelm

Verleden jaar kwamen meer dan 88.000 fietsslachtoffers op de eerste hulp van wie 57.000 (ruim twee derde) met ernstig letsel. Meldde het kenniscentrum VeiligheidNL. Daarvan wordt bij 12.500 fietsers hersenletsel geconstateerd. Het aantal fietsdoden kan volgens onderzoekers met 50 tot 70 procent afnemen wanneer alle fietsers een helm zouden dragen. Wanneer je het aantal fietsdoden in Nederland van ruim 291 tegen het totaal aantal verkeersdoden van 737 doden afzet is de kwetsbaarheid van de fietser al duidelijk. Ook als je bedenkt dat er ongeveer 57.000 ernstig gewonde fietsers jaarlijks in het verkeer zijn en 12.500 daarvan hersenletsel oplopen. Vaak zijn dat mensen die voor het leven gehandicapt zijn.

Snelheid is niet de belangrijkste factor

Ongelukken gebeuren namelijk meestal door anderen.

  Daarnaast ook vaak bij het op- of afstappen. Brom- snorfietsen, bakfietsen die het verkeer verstoren, de telefoon… En in druk verkeer door het raken van stoepranden op de vaak veel te smalle fietspaden. In Nijmegen vooral op nieuw aangelegde fietspaden vaak een probleem.
Marcel Ariës, neuroloog en intensivist, van het collectief Artsen voor Veilig Fietsen, schrijft in de Kampioen van de ANWB: “Als ik kijk naar wat ik op de intensive care tegenkom, dan is het verhaal heel vaak pech. Een rok tussen de spaken, een openslaande deur, gladheid. Het gaat veelal om de oudere fietser. Als een oudere valt heeft-ie meer kans op ernstiger letsel.” De (elektrisch ondersteunde) fiets krijgt een steeds belangrijkere rol in het verkeer. Gevolg daarvan is het stijgend aantal fietsslachtoffers de laatste jaren.

Je hoofd is zwaarder dan je denkt

Een gemiddeld hoofd van een volwassene weegt tussen de 4,5 en 5,5 kilogram. Wanneer je onverwacht valt hou je dat gewicht niet in bedwang, bijkomende gevaren zijn de stoepranden waar tussen veel fietser moeten laveren.  

De grote organisaties en de overheid is nog niet zover om een helm te verplichten. Dat zou het fietsen ontmoedigen. Vrijheid is belangrijk voor de Nederlander dus je mag een helmplicht al haast niet bespreken. Wielrenners, skiërs en snowboarders hadden wel wat weerstand maar zijn na enige tijd toch gewend aan een helm. Dat het op veel skipistes verplicht is daar hoor je al niemand meer over. Als de fietser dit voorbeeld volgt zal ons verkeer een stuk veiliger worden.

Ook veiligere fietspaden
Rijkswaterstaat investeert dit jaar 500 miljoen euro voor het veiliger maken van fietspaden en gerelateerde verkeerssituaties in gemeentelijk en provinciale gebieden. En 200 miljoen euro om rijkswegen (fiets)veiliger te maken.

Een waarschuwend vingertje moet toch ook naar gemeentes en de bezuinigingen op handhaving. Op sociaal media was te volgen dat de politie in een van de grote vier steden in de randstad een maand lang controleerde in een drukke straat met veel fietsverkeer en veel ongelukken. Die maand waren er 90% minder ongelukken…

Bericht april 2023

menu